1de
den
Museum als etalage
't
den Ambagte
den
|lJl nde
,*ö!iS ii lange'
•r hier
o-rhet gebeurde jmant van
..v.eofmiszaa. al dat selve betalen twee
fc
ONDERKAMER - Z
S MUSE
Film zet museale objecten in een nieuw beeldverhaal en geluidscontext,
televisie brengt het bij de kijker in de huiskamer. Zo worden grote groepen
mensen bereikt die niet of hoogst zelden een museum bezoeken. Zijn ze een
maal blootgesteld, dan zijn ze, zoals alle mensen, gevoelig voor de verlok
king te komen kijken naar het authentieke exemplaar van het object dat ze
eerder op televisie gezien hebben.
Elke aflevering van de Wonderkamer wordt vergezeld door een kleine ten
toonstelling in de dependance van het Zeeuws Museum in de Bogardstraat.
Die wordt iedere week opnieuw ingericht. De tentoonstellingen (in totaal
dertien) vinden plaats in een speciaal daarvoor gemaakte grote vitrine.
De vitrine is vier meter breed, drie meter hoog en twee meter diep. ongeveer
de grootte van een etalage. Voor de wekelijkse inrichting wordt een speciaal
bouwteam opgericht, bestaande uit een projectleider, technische staf en
suppoosten. De vormgeving ligt in handen van de beeldend kunstenaar Piet
Dielentan. Er wordt een streng productieschema aangehouden. De uitzending
op Omroep Zeeland vindt plaats op dinsdagavond. Woensdag tot en met
zondag is de tentoonstelling open en treft het team voorbereidingen (teke
nen. materiaal bestellen, extra beeldmateriaal maken) voor de volgende
tentoonstelling. Maandag wordt de tentoonstelling ontmanteld, dinsdag de
nieuwe opgebouwd. Het hoge tempo van de tentoonstellingen wordt bepaald
door de wekelijkse televisie-uitzendingen. Dat is een belangrijk gegeven,
want snelheid en flexibiliteit zijn essentieel voor experimenteren dat gedijt
in een omgeving waar
ideeën niet één keer.
maar een paar keer kun
nen worden getest en
men elke test door een
variant kan laten opvol
gen. Zonder volume
geen betrouwbaar
onderzoeksresultaat.
yy1"#' r c i
V -jne
aed^ul'e ren
ilden gf r beger -
-PS 211
uin
oren avegd is
106