100 jaar Zeevaartschool Vlissingen: tijd voor een nieuwe koers Over het idee van een Internationaal Maritiem Kenniscentrum HENRIK STEVENS Een jubileum: de blik richten op de toekomst De zeevaartschool in Vlissingen bestaat dit jaar (2003) 100 jaar. Reden genoeg om er in dit boek bij stil te staan. Op 27 februari werd met een officiële viering in de St. Jacobskerk en de overhandiging van een jubi leumboek aan demissionair staatssecretaris A. Nijs van het Ministerie van OC&W een begin met de festiviteiten gemaakt. Verspreid over het jaar zijn er verschillende activiteiten georganiseerd, die zowel op aankomen de studenten, bestaande studenten als oud-studenten (congres en reünie) betrekking hebben. Niet onvermeld mag worden gelaten dat het histori sche gebouw op alle avonden in dit jubileumjaar feëriek in een fascine rend maritiem blauwe gloed is aangelicht. In het jubileumboek wordt duidelijk dat er in die 100 jaar veel is gebeurd. De school heeft niet stilgestaan en ook op dit moment zitten de Colleges van Bestuur van de Hogeschool Zeeland en het ROC Zeeland niet stil om de zeevaartschool bij de tijd te houden. Dat is een boeiende en soms best lastige opgave, omdat de internationaal opererende maritieme wereld in de afgelopen decennia veel complexer is geworden. Dat maritieme kennis en kunde in Nederland en specifiek in Zeeland behouden moet blijven is de essentie van de huidige uitdaging. Het is daarbij de vraag hoe en in welke moderne vorm dat moet gebeuren. Onlangs hebben de Colleges van Bestuur daarom het idee gelanceerd om de zeevaartschool uit te bouwen naar een zogenoemd "Internationaal Maritiem Kenniscentrum". Dit artikel zal daarom enerzijds een beetje terugblikken, maar vooral ook vooruit kijken naar de nieuwe koers die de zeevaartschool wil gaan varen. Om een beeld te schetsen van de huidige positie van de zeevaartschool (zowel het middelbaar als het hoger beroepsonderwijs), wordt bij drie aspecten stilgestaan. In de eerste plaats zijn dat de trends in de (interna tionale) maritieme omgeving en in het onderwijs, maar ook in de vraag en het aanbod van studenten waarmee dit onderwijs heden ten dage te maken heeft. In de tweede plaats gaat het om de nautische en maritiem- logistieke onderwijsmarkt. Tenslotte gaat het om de specifieke situatie in foto Koos Borg-Verschoore Vlissingen zoals die door de tijd heen is gegroeid. 145

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2003 | | pagina 147