WIM VAARZON MOREL De jonge kunstenaar vindt een constante bron van inspiratie in het spel van wind en water, de zee, de kusten. De schilder van de zee wordt mari neman, twee jaren actieve dienst onder de vlag: qua patet orbis. iandsche Manege, Amsterdam. De Rijksacademie van Beeldende Kunsten wordt een Amsterdam. belangrijke ankerplaats. Morel studeert er, wordt lector, hoogleraar en directeur. Vanaf 1984 is hij vrij man, vrij schilder. De buitenman bloeit op. Hij is wat vaker onderweg, naar grazige en dorre weiden, vlakten en moerassen, bergen, de zeekust, dijk en duin, de rivieren. Vaarzon Morel schildert vaak en veel, in de eigen traditie, vanuit het métier, zonder overdreven aandacht voor het experiment. Kunst en kunde: het buitenste binnen, het binnenste buiten. Daar horen een scherp waarnemingsvermogen, gevoel en beschouwelijkheid bij. De zee blijft, de paarden blijven, de seizoenen vlagen over het land. Eeuwigheid in een leven van verandering. 97

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2003 | | pagina 99