Het kwetsbare
JAN VAN MUNSTER
"Een bioscoop is hier niet, een theater is er niet, er is geen kunsthal, geen
museum -voor actuele kunst dan toch- er is hier helemaal niks. Wel
200.000 mensen per week ontvangen, dat zijn al gauw zo'n drie miljoen
gasten per jaar, en ze willen er graag zes miljoen. Daar moet je -als goede
huisvader- toch iets voor doen? Ze bouwen wel een stadhuis van vijftig
miljoen, dat kan wel. Maar het laatste theater is gesloten en als ik de
gesprekken hoor die nu gaande zijn, dan kan het nog wel even duren
voordat die deur weer open gaat. Zo'n gemeentehuis: voor wie, voor
wat? Nog afgezien van de kapitaalvernietiging; al die andere stadhuizen
zijn verdwenen en voor een habbekrats verkocht. Daar wordt niet over
gesproken en dan denk ik: dat is de politiek hier. En dan zetten ze dat
stadhuis notabene vóór de stad. Had het dan nog aan de andere kant van
de weg gezet, dan had het naar de stad gekeken, dan had het nog een
filosofie gehad. Nee, ze zetten het prompt voor de mooiste poort en het
fraaie gezicht op Zierikzee. Van mij mogen ze tot in de hemel bouwen
hoor, maar dit is van een amateurisme waar je niet lekker van wordt."
"Als je dat nou eens vergelijkt met Vlissingen. Daar is een theater, een
museum, een bioscoop, een jaarlijks filmfestival. Als je ziet hoe die stad
zich op dit moment binnen de provincie profileert! Dat is een wereld van
verschil met hier. Omdat er een paar goede mensen zitten die van alles
willen. Zij voeden en de gemeenteraad luistert. Als Vlissingen het goed
aanpakt -en de wil is er met alle plannen rond die Scheldeterreinen- dan
zet je de stad echt internationaal op de kaart. Dat houdt in dat je dan heel
veel geld uit Brussel krijgt en dan wordt Vlissingen de poort van Neder
land op cultuurgebied. Daar is nog ruimte. Rotterdam heeft veel verknald,
Amsterdam ook, maar Vlissingen ligt zo prachtig, zo aan het water met
die inhammen. In die oude timmerfabriek kun je zo het nieuwe museum
bouwen, het is er een ideale plek voor. Het heeft maat, allure. Scoort voor
mij tien keer hoger dan De Pont in Tilburg. In de plaatwerkerij kun je een
opera maken, welke stad heeft dat? Ze werken er keihard aan en als ze
een paar keer een internationale situatie zouden kunnen creëren dan zit
ten ze gebakken. Neem Documenta: wat was Kassei? Kassei is een vrese
lijke stad in Duitsland maar heeft wel een keer een daad gesteld. Dat zou
hier ook kunnen gebeuren. Aan de overkant lijkt het gras natuurlijk altijd
groener maar als ik nou zie hoe Vlissingen z'n nek uitsteekt! Neem de
Watertoren in Oost-Souburg, kunstcentrum deWILLEM3, al die dingen
die Vlissingen nu al belangrijk maken. Want Rutger Wolfson heeft
natuurlijk wel prachtig een paleis in Middelburg -de Vleeshal en De
Kabinetten- maar hij zit wel op een klein eiland met z'n eigen visie in
Zeeland. En Rutger blijft niet lang: die krijgt dadelijk een groot museum,
die allure heeft hij. Hoe dan ook: De Watertoren, Plus Min en de Vleeshal,
iedereen kent het. Als ik in Amerika Middelburg roep dan weten ze niet
waar het ligt maar zeg ik De Vleeshal dan kennen ze dat. Het is de ambas
sadeur van Zeeland. Dat is van een rijkdom, dat moet je niet weggooien.
Nou, Plus Min -toch een beetje te vergelijken, zeker op landelijk niveau-
84