Het kwetsbare JAN VAN MUNSTER "Een bioscoop is hier niet, een theater is er niet, er is geen kunsthal, geen museum -voor actuele kunst dan toch- er is hier helemaal niks. Wel 200.000 mensen per week ontvangen, dat zijn al gauw zo'n drie miljoen gasten per jaar, en ze willen er graag zes miljoen. Daar moet je -als goede huisvader- toch iets voor doen? Ze bouwen wel een stadhuis van vijftig miljoen, dat kan wel. Maar het laatste theater is gesloten en als ik de gesprekken hoor die nu gaande zijn, dan kan het nog wel even duren voordat die deur weer open gaat. Zo'n gemeentehuis: voor wie, voor wat? Nog afgezien van de kapitaalvernietiging; al die andere stadhuizen zijn verdwenen en voor een habbekrats verkocht. Daar wordt niet over gesproken en dan denk ik: dat is de politiek hier. En dan zetten ze dat stadhuis notabene vóór de stad. Had het dan nog aan de andere kant van de weg gezet, dan had het naar de stad gekeken, dan had het nog een filosofie gehad. Nee, ze zetten het prompt voor de mooiste poort en het fraaie gezicht op Zierikzee. Van mij mogen ze tot in de hemel bouwen hoor, maar dit is van een amateurisme waar je niet lekker van wordt." "Als je dat nou eens vergelijkt met Vlissingen. Daar is een theater, een museum, een bioscoop, een jaarlijks filmfestival. Als je ziet hoe die stad zich op dit moment binnen de provincie profileert! Dat is een wereld van verschil met hier. Omdat er een paar goede mensen zitten die van alles willen. Zij voeden en de gemeenteraad luistert. Als Vlissingen het goed aanpakt -en de wil is er met alle plannen rond die Scheldeterreinen- dan zet je de stad echt internationaal op de kaart. Dat houdt in dat je dan heel veel geld uit Brussel krijgt en dan wordt Vlissingen de poort van Neder land op cultuurgebied. Daar is nog ruimte. Rotterdam heeft veel verknald, Amsterdam ook, maar Vlissingen ligt zo prachtig, zo aan het water met die inhammen. In die oude timmerfabriek kun je zo het nieuwe museum bouwen, het is er een ideale plek voor. Het heeft maat, allure. Scoort voor mij tien keer hoger dan De Pont in Tilburg. In de plaatwerkerij kun je een opera maken, welke stad heeft dat? Ze werken er keihard aan en als ze een paar keer een internationale situatie zouden kunnen creëren dan zit ten ze gebakken. Neem Documenta: wat was Kassei? Kassei is een vrese lijke stad in Duitsland maar heeft wel een keer een daad gesteld. Dat zou hier ook kunnen gebeuren. Aan de overkant lijkt het gras natuurlijk altijd groener maar als ik nou zie hoe Vlissingen z'n nek uitsteekt! Neem de Watertoren in Oost-Souburg, kunstcentrum deWILLEM3, al die dingen die Vlissingen nu al belangrijk maken. Want Rutger Wolfson heeft natuurlijk wel prachtig een paleis in Middelburg -de Vleeshal en De Kabinetten- maar hij zit wel op een klein eiland met z'n eigen visie in Zeeland. En Rutger blijft niet lang: die krijgt dadelijk een groot museum, die allure heeft hij. Hoe dan ook: De Watertoren, Plus Min en de Vleeshal, iedereen kent het. Als ik in Amerika Middelburg roep dan weten ze niet waar het ligt maar zeg ik De Vleeshal dan kennen ze dat. Het is de ambas sadeur van Zeeland. Dat is van een rijkdom, dat moet je niet weggooien. Nou, Plus Min -toch een beetje te vergelijken, zeker op landelijk niveau- 84

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2003 | | pagina 86