In zestig jaar van klein bedrijf tot internationaal concern
DE ROEM VAN YERSEKE
gerechtelijke straf bijvoorbeeld. Yerseke had in die jaren niet alleen de
faam van de oesters, maar ook de slechte roep van een Sodom en
Gomorra. Rob van Ginkel schrijft daarover in het Tijdschrift voor
Criminologie (1992) en C. Dekker stelt in een aflevering uit 1965 van
Ons Orgaan (blad van de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten in
Nederland) de retorische vraag "Kan uit Yerseke iets goeds zijn?" De
import Yersekenaren waren niet meer gebonden aan de sociale structuur
van hun afkomst en in de nieuwe gemeenschap was destijds nog geen
sociale samenhang. Moord en doodslag, diefstal, vechtpartijen, dronken
schap, liederlijk gedrag, zedeloosheid, hoererij, zo wordt er opgesomd.
"Niet alleen onder de arbeidende onderklasse, ook de van her en der
aangelokte oesterbazen konden de weelde niet dragen", schrijft Dekker.
Rob van Ginkel, die zich ten dele baseert op oral history, vermeldt er
enkele sappige anekdotes bij, die ook nu nog in Yerseke de ronde doen.
Na 1900 is er wat dat betreft wel het een en ander veranderd, mede onder
invloed van sommige geloofsgemeenschappen, die er toe leidden dat
Yerseke thans onder de Nederlandse Bible Belt gerangschikt kan worden.
In de gemeente Reimerswaal
heeft de SGP met zeven van
de negentien zetels verreweg
de sterkste positie. Het CDA
volgt op afstand met drie
zetels en de Christen Unie
met twee.
"Zeeland presenteert":
Roem van Yerseke, I960.
De meisjes in klederdracht
zijn Ineke en Connie
Lacor.
Begon de hausse voor Yerseke
vooral met oesters, de econo
mie van het huidige Yerseke
wordt meer beheerst door
mossels en kokkels, al zijn er
nog altijd aanzienlijke inkom
sten uit oesters en uit kreeften,
zowel Oosterscheldekreeft als
import uit met name Canada.
Roem van Yerseke - waar ligt het begin? Misschien in 1942, toen Jannie
van der Endt, dochter van Johannes van der Endt, trouwde met Huib
Lacor. Huib Lacor was eigenlijk een buitenstaander, een stuurman uit
Vlissingen. Jannie was een insider, een Yersekse, uit een familie, die ver
trouwd was met de geur van het zoute water, een familie, die leefde van
krukels, kokkels, mosselen, wulken, krabben, oesters en van schelpen.
De Van der Endten zijn niet weg te denken uit de wereld van Yerseke en
met alles wat met de schaal- en schelpdieren te maken heeft: teelt, kweek,
industriële verwerking van zowel de dieren als hun schelpen, handel,
transport. Familiair en zakelijk in diverse gradaties verwant met die van
17