JONGEREN EN DE TOEKOMST
komst ligt hen na aan het hart. Inhoudelijk zijn de verschillen niet zo
groot; het behoud van het eigen karakter van Zeeland, de groene ruimte,
vinden jongeren ook heel belangrijk. Zelfs als het gaat om specifiek voor
deze generatie jongeren aantrekkelijke voorzieningen, zoals opleiding
en werk, cultuur of uitgaan, dan nog is het behoud van de bestaande
Zeeuwse waarden daarbij de bepalende randvoorwaarde. De deelnemers
aan het project toonden zich meer Zeeuw dan jong(ere)! Het verschil zit
met name in de wens om verschillende zaken tegelijkertijd te realiseren.
Niet of het een of het andere, maar én dit én dat. Het vertrouwen in
combinaties zonder compromissen is groot.
Wat 3DZ geleerd heeft over jongerenparticipatie
Jongeren zijn zeer bereid om mee te denken over en ideeën te formuleren
voor hun omgeving. Zeker als zij het gevoel hebben serieus genomen
te worden en niet gebruikt te worden voor legitimering van bestaande
plannen. Jongeren hebben een scherp zintuig dat waarneemt als ze drei
gen te worden ingekapseld in bestaande kaders. Zij namen waar hoe de
gevestigde orde als bezoekers van de Markt van Hun Verbeelding een
keuze maakten naar meer gangbare en haalbare ideeën. De werkelijk
nieuwe en wilde voorstellen verdwenen naar de achtergrond. In het
onderdeel 'Uitdenken en Aanbesteden' werden door de ontmoeting met
de maatschappelijke partijen de projectvoorstellen naar nog realistischer
en dus minder innovatief uitgewerkt. Toch willen de jongeren aan de
realisering van hun ideeën blijven werken.
Jongeren kunnen zeer enthousiast worden gemaakt en gehouden. De ge
hanteerde werkvormen zijn daarbij cruciaal. Aantrekkelijke, afwisselende
werkvormen zoals leernetwerken, multidisciplinair samengesteld, ruimte
voor individuele inbreng naast groepswerk, zijn hier voorbeelden van.
In het project 3DZ is van meet af aan de insteek geweest om de geformu
leerde ideeën te verwezenlijken. De vraag is of dit met dezelfde groep
jongeren kan gebeuren. Omdat jongeren meer kortstondige verbanden aan
gaan en bij voorkeur tijdelijke inspanningen leveren, zal dit niet waar
schijnlijk zijn. Gedurende de loop van het proces is al gebleken dat een
aantal jongeren andere prioriteiten in hun tijdsbesteding en aandacht zijn
gaan leggen. Bij de verdere uitwerking en realisatie zal weer een nieuwe
groep of zelfs nieuwe groepen jongeren betrokken kunnen zijn. De gehan
teerde methodiek leent zich uitstekend om jongeren te laten deelnemen
in het proces van beleidsvoorbereiding, zeker als het gaat om overzichte
lijke (niet over te lange tijd uitgesmeerde) projecten. Jongeren willen mee
denken over toekomstige ontwikkelingen. Niet de jongeren, maar de ma
nier waarop over de toekomst wordt nagedacht moet daarom veranderen!
196