KLEUR DE DELTA MET GRIJS 95+ 95+ 90-94 90-94 85-89 85-89 80-84 80-84 75-79 75-79 3 70-74 70-74 65-69 1 c 65-69 60-64 60-64 c 55-59 55-59 50-54 1 50-54 c 45-49 45-49 40-44 1 40-44 IZ 35-39 1 35-39 LZ 30-34 1 30-34 m cz 25-29 20-24 15-19 10-14 5-9 0-4 u CJ 1 25-29 20-24 15-19 10-14 5-9 0-4 1 1 I 200 400 600 000 I 600 400 200 0 2050 leeftijd 75-79 70-74 65-69 60-64 55-59 50-54 45-49 40-44 35-39 30-34 25-29 20-24 15-19 10-14 I 600 400 200 0 Demografische ontwikke ling van Nederland 1900- 2050. Bron: NRC Handelsblad Nu valt het me op dat als er over vergrijzing wordt gesproken dit in Zeeland altijd op een wat zorgelijke toon gebeurt. Het is alsof er, met het toenemen van het aantal senioren, een dichtgeplakte, onleefbare samen leving zou ontstaan. Licht dementerende, in klederdracht gestoken en op rolator steunende bejaarden beheersen het straatbeeld. Onze binnen steden raken verstopt door scoot-mobielen en een permanente geur van Boldoot parfum verdrijft de frisse zeelucht langs de Zeeuwse stranden... Maar wie zijn die senioren eigenlijk, die straks die bevolkingsstatistieken inkleuren? Waar komen ze vandaan, wat zijn hun wensen, wat hun mo tieven en gedrag? Het antwoord op deze vraag is eenvoudig. Kijk om u heen en neem waar: die senioren, dat zijn wij zelf, om maar eens een variant op zo'n pakkende postbus 51 slogan te poneren. De generatie, die op dit moment volop de mogelijkheden van een gedigi taliseerde samenleving aan het ontdekken is, die dankzij een ongekend lang durende hoogconjunctuur van kind af aan gewend is zich met auto en vliegtuig te verplaatsen, die zich met een groeiend vertrouwen en gemak door een eenwordend Europa verplaatst: dat zijn de senioren waar we als samenleving op dit moment onze plannen voor maken. De generatie, die niet langer gebonden is aan geboortedorp of -stad, maar voor wie het woord wooncarrière is uitgevonden. De generatie die naar gelang levensfase binnen en buiten de regio verhuist omdat de werkcar- rière dit vraagt, de kinderen naar een andere school gaan, of de woning gewoonweg niet meer voldoet aan het wensplaatje. De generatie die een sociaal netwerk onderhoudt dat vijftig jaar geleden ondenkbaar zou zijn en dat provincie- en landsgrenzen met gemak overstijgt. De generatie, die wonen van basislevensbehoefte tot consumptiegoed heeft weten te transformeren en die opgroeit in een cultuur van woon boulevards, bouwmarkten, woontijdschriften en televisieprogramma's waarin binnenhuisarchitecten vertellen in welke kleur je de woonkamer muren volgend jaar moet sausen en hoe je de gordijnen dient te draperen. De generatie die architectuur inzet om zich een 'imago', een 'lifestyle' 184

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2003 | | pagina 186