VAN SOETWATER TOT WATERLAND Als iemand ergens een mening over heeft, wordt die vaak los gemaakt van de argumentatie. Als je ergens vragen over stelt, wordt dat gezien als stelling nemen. Volgens mij denken bij voorbeeld veel mensen dat ik tegen de WCT ben. Omdat ik de WCT niet ten koste van alles door wil laten gaan en er vragen over stel, word ik als tegenstander betiteld. Maar je mag toch nadenken over dingen en er discussie over voeren! Bos: Toch is het in ons democratisch bestel de politiek, die moet aan geven wat er moet gebeuren. Is wellicht de tijdsdimensie voor politici belemmerend om verder te kijken dan een zittingstermijn van vier jaar? Droogh: Wij zijn geen bestuur. We zitten hier vanuit ons eigen vak. We hebben gepraat over wat er moet gebeuren na de laatste herindeling van Zeeland. De politiek spreekt daar niet meer over, want geen enkele politi cus heeft daar baat bij. Zo'n discussie voer je heel genuanceerd zonder politieke achterban erbij. We willen er niet echt iets mee bereiken, maar we kunnen allemaal wel invloed uitoefenen en soms neem je een idee mee. Dat is niet democratisch gecontroleerd, maar dat zijn discussies op verjaardagsfeestjes ook niet. Van der Zaag: We willen een maatschappe lijke discussie losweken. Daar is niks op tegen. Dat mag al door op een zeepkist te klimmen. Bos: Is het Zeelanddebat dan niet hetzelfde? Van der Zaag: Nee, wij proberen een katalysator te zijn, zodat anderen kennis nemen van wat daar uitkomt en die discussie ook oppakken en kijken of er wat in zit, of dat het pure onzin is. Er hebben maar 7000 Zeeuwen meegedaan aan het Zeelanddebat. Je kunt ook vragen stellen over de manier waarop die deelnamen. Wat daar gebeurd is, is niet representatief voor hoe de Zeeuwen denken. Wij willen een stukje zuur desem zijn dat het hele brood moet doortrekken. Dat is een pretentieus doel, maar als je er niet aan begint, weet je zeker dat het mislukt. Bos: Veel beslissingen die tot verandering leiden worden niet genomen binnen deze regio. Den Haag, steeds meer ook Brussel en internationale syndicaten zijn daarin vaak dominant. Bovendien laten we ons in ruimte lijke planning vaak leiden door bureaus en adviseurs van buiten, die met voorstellen komen, die ook elders kunnen worden uitgevoerd en een regio-typische link missen. Droogh: Ten dele is dat waar. Weet je daarom is het zo leuk dat de naam Soetwater in ons initiatief is verwerkt. Die stamt uit de tijd dat iemand én burgemeester én stedenbouwkundige was en die het uitvoerend ver mogen had om een volledig plan te realiseren. We zitten nu in een heel andere periode, waarin je bijna niet kunt bepalen wie de oorspronkelijke vader van een gedachte is. Overigens zijn het niet alleen bureaus van bui ten die plannen voor Zeeland maken. Noord-Beveland, Goes, Schouwen- Duiveland, Borssele en Tholen hebben hun toekomstvisie via Zeeuwse bureaus ontwikkeld. Het is wel gezond dat zowel Zeeuwse als niet- Zeeuwse adviseurs iets over Zeeland zeggen. Zeeland maakt tenslotte deel uit van de wereld. Bovendien: Zeeuwse bureaus zeggen ook wel eens wat over gemeentes in Brabant. Van der Zaag: Je kunt best goed inspelen op invloeden van buiten af. Je kunt tegen bepaalde ontwikkelin- 167

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2003 | | pagina 169