100 JAAR ZEEVAARTSCHOOL
king tussen het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en kent een zeer
actieve contractorganisatie in de vorm van HZ Safety. Het idee van een
Internationaal Maritiem Kenniscentrum in Vlissingen, dat zich op het
snijvlak van onderwijs, overheden en bedrijfsleven bevindt, herbergt
namelijk tevens de gedachte van de actieve interactie met contractactivi
teiten in zich. Contractactiviteiten vervullen voor onderwijsinstellingen
verschillende belangrijke functies:
Ze zijn een bron van kennisuitwisseling met het bedrijfsleven en over
heden, waardoor docenten opnieuw voor hun vak worden geënthou
siasmeerd en praktijkmensen hun carrière- kansen kunnen vergroten.
Ze onderhouden een netwerk voor stageplaatsen en afstudeermogelijk-
heden.
Ze ontwikkelen gezamenlijk nieuwe kennis en kundes.
Ze vormen een extra bron van inkomsten.
Ze werken positief in het kwaliteitszorgsysteem.
Tenslotte
Een toekomstverkenning zoals de Colleges van Bestuur die voor ogen
hebben, balanceert per definitie tussen droom en werkelijkheid, maar
kan enigszins structuur brengen in algemene ideeën, noties en verwach
tingen en kan deze met elkaar confronteren en op hun houdbaarheid
analyseren. De ambitie om een Internationaal Maritiem Kenniscentrum
in Vlissingen te realiseren, appelleert in de eerste plaats aan de rijke mari
tiem/logistieke traditie en kennis en kunde die Zeeland heeft en die ook
aan nageslachten kenbaar wil worden gemaakt. Bovendien lijkt deze
ambitie een logische, strategische stap gezien de sectorale en onderwijs
kundige ontwikkelingen op internationaal en nationaal niveau waar in
dit hoofdstuk uitvoerig bij is stilgestaan. Maar misschien gaat de meest
motiverende werking van deze ambitie wel uit van de effectief evolu
erende samenwerking tussen het maritiem/logistieke MBO en HBO-
onderwijs en de enthousiaste aandacht die de beide Colleges van Bestuur
voor deze sector hebben opgevat.
Gehanteerde bronnen
Aa, R. van der M. van der Ende en I. de Ridder (2002). De arbeidsmarkt in de Nederlandse
maritieme cluster. Een overzichtsstudie, Delft.
Peeters, C. e.a. (1997). De maritieme arbeidsmarkt. Vraag en aanbod van zeevaartkennis, Delft.
BIMCO/ISF (2000). Manpower update. The Worldwide Demand for and Supply of Seafarers,
Warwick.
Boonman, P.J.M. (2002). Kenniscentrum Duurzame Short Sea Shipping. Van een idee naar een
intentie uit te groeien naar een kenniscentrum...., Rotterdam.
ETIN Adviseurs en AO Consult (2002). Logistieke arbeidsmarkt in de Zeeuwse havens, Tilburg.
Hogeschool Zeeland en ROC Zeeland (2003). Terugblikken. Jubileumboek ter gelegenheid
van het 100 jarig bestaan van de zeevaartschool in Vlissingen, Vlissingen.
ROC Zeeland (2002). Leren van de toekomst. Onderwijsvisie 2002 - 2008, Vlissingen.
Sociaal Economische Raad. Commissie Arbeidsvraagstukken (2002). Ontwerpadvies Het
nieuwe leren, Den Haag.
160