100 JAAR ZEEVAARTSCHOOL
Kleinere walorganisaties. Met behulp van moderne communicatie-,
registratie- en planningmethoden kunnen walorganisaties de planning
en routering van schepen gemakkelijker sturen en hebben daarom
minder mensen nodig dan tien jaar geleden.
De grotere betekenis van manning agencies en intermediairs.
Maritieme intermediairs bieden vaak betere arbeidsvoorwaarden en meer
flexibiliteit zowel naar werknemers als werkgevers.Daardoor neemt bete
kenis van deze intermediairs toe. Op het gebied van loopbaanbegeleiding
en scholing zullen zij ook een belangrijkere rol gaan spelen en vormen zij
een nieuwe groep van 'klanten' en gesprekspartners voor de onderwijs
instellingen.
STCW-niveau is voldoende voor vaarbevoegdheid. Reders willen zo
goedkoop mogelijke arbeidskrachten aan boord van hun schepen. Het
internationaal afgesproken minimum vaarbevoegdheidsniveau volgens
het STCW-verdrag vinden zij dan ook prima. Mogelijkheden voor extra
beloning zijn er voor het varen op gespecialiseerde schepen die specifieke
meerkennis van de bemanning vragen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij
schepen in de baggersector, de offshore en verschillende typen tankers.
Mogelijke versoepeling nationaliteitseis voor kapiteins. De KVNR
(Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders) wil meegaan met het
voorstel van het Ministerie van Verkeer Waterstaat om de nationali
teitseis voor kapiteins te versoepelen. Dit zou goed zijn voor de groei
van de zeescheepvaartsector en de carrièreperspectieven van kapiteins.
De Nederlandse kapiteinsvereniging kan zich niet in het voorstel vinden.
Op grond van dispensatiemogelijkheden hebben verschillende reders
inmiddels ervaring opgedaan met buitenlandse kapiteins (wel van
Europese nationaliteit). Daarnaast hebben sommige reders om een volle
dig buitenlandse bemanning aan boord te kunnen zetten een deel van de
vloot uitgevlagd naar de Nederlandse Antillen.
Specialistische kennis gevraagd op HBO-niveau. Door de toenemende
mondiale concurrentie in het werven van jongeren voor de zeescheep
vaart en het aanbieden van opleidingen met een minimum kwaliteitsni
veau zullen de maritieme HBO-opleidingen zich door middel van specia
lisatie internationaal moeten onderscheiden.
Hier en daar oog voor modern personeelsmanagement. Sommige reders
spelen in op het fenomeen "geen leven lang meer varen" en proberen
loopbaanpatronen te ontwikkelen die het varen met het hebben van
walbanen afwisselt.
Tegenover de bovengenoemde trends in de vraag moeten twee zaken
genoemd worden die van invloed zijn op het aanbod aan studenten.
150