100 JAAR ZEEVAARTSCHOOL Kleinere walorganisaties. Met behulp van moderne communicatie-, registratie- en planningmethoden kunnen walorganisaties de planning en routering van schepen gemakkelijker sturen en hebben daarom minder mensen nodig dan tien jaar geleden. De grotere betekenis van manning agencies en intermediairs. Maritieme intermediairs bieden vaak betere arbeidsvoorwaarden en meer flexibiliteit zowel naar werknemers als werkgevers.Daardoor neemt bete kenis van deze intermediairs toe. Op het gebied van loopbaanbegeleiding en scholing zullen zij ook een belangrijkere rol gaan spelen en vormen zij een nieuwe groep van 'klanten' en gesprekspartners voor de onderwijs instellingen. STCW-niveau is voldoende voor vaarbevoegdheid. Reders willen zo goedkoop mogelijke arbeidskrachten aan boord van hun schepen. Het internationaal afgesproken minimum vaarbevoegdheidsniveau volgens het STCW-verdrag vinden zij dan ook prima. Mogelijkheden voor extra beloning zijn er voor het varen op gespecialiseerde schepen die specifieke meerkennis van de bemanning vragen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij schepen in de baggersector, de offshore en verschillende typen tankers. Mogelijke versoepeling nationaliteitseis voor kapiteins. De KVNR (Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders) wil meegaan met het voorstel van het Ministerie van Verkeer Waterstaat om de nationali teitseis voor kapiteins te versoepelen. Dit zou goed zijn voor de groei van de zeescheepvaartsector en de carrièreperspectieven van kapiteins. De Nederlandse kapiteinsvereniging kan zich niet in het voorstel vinden. Op grond van dispensatiemogelijkheden hebben verschillende reders inmiddels ervaring opgedaan met buitenlandse kapiteins (wel van Europese nationaliteit). Daarnaast hebben sommige reders om een volle dig buitenlandse bemanning aan boord te kunnen zetten een deel van de vloot uitgevlagd naar de Nederlandse Antillen. Specialistische kennis gevraagd op HBO-niveau. Door de toenemende mondiale concurrentie in het werven van jongeren voor de zeescheep vaart en het aanbieden van opleidingen met een minimum kwaliteitsni veau zullen de maritieme HBO-opleidingen zich door middel van specia lisatie internationaal moeten onderscheiden. Hier en daar oog voor modern personeelsmanagement. Sommige reders spelen in op het fenomeen "geen leven lang meer varen" en proberen loopbaanpatronen te ontwikkelen die het varen met het hebben van walbanen afwisselt. Tegenover de bovengenoemde trends in de vraag moeten twee zaken genoemd worden die van invloed zijn op het aanbod aan studenten. 150

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2003 | | pagina 152