100 JAAR ZEEVAARTSCHOOL maritieme onderwijs en onderzoek als vast onderdeel van het zeescheep- vaartbeleid. Tevens wil het Ministerie middelen vrij blijven maken voor het monitoren van ontwikkelingen op de maritieme arbeidsmarkt. De internationaal opererende en financieel sterke classificatiebureaus oriënteren zich momenteel sterk op de markt voor opleidingen. Classificatiebureaus zoals het Noorse Det Norske Veritas en het Franse Bureau Veritas willen zich, mede naar aanleiding van de opleidingen voor ISM-auditors, internationaal gaan profileren met eigen maritiem/ logistieke opleidingen. Logistiek is het ondergeschoven kindje van producenten. De logistieke opleidingsbehoefte wordt door veel bedrijven weinig tot niet gevoeld; "je leert het maar in de praktijk erbij". Alleen wanneer aantoonbaar gemaakt kan worden dat de kostenstructuur met percentages naar beneden kan, is het management geïnteresseerd in deze discipline. Naast de bovenstaande trends in de maritieme omgeving vallen er ook tendenzen in het onderwijs te signaleren. Dat heeft te maken met de hoge verwachtingen die de moderne maatschappij aan het onderwijs stelt. Men ziet graag dat de onderwijsprogramma's automatisch beantwoorden aan de nieuwste eisen die vanuit de verschillende sectoren worden gesteld. Daardoor en door het belang dat in Nederland aan het onderwijs wordt toegekend (het onderwijsbudget neemt veruit het grootste aandeel in de nationale begroting in) komen er permanent nieuwe inspannings verplichtingen op de onderwijsinstellingen af. De volgende ontwikkelin gen geven een indruk van de huidige stand van zaken: De onderwij swetgeving, gebaseerd op de gedachte van schaalvoorde len en eigen verantwoordelijkheid, heeft geleid tot veel fusies en (stra tegische) vormen van samenwerking. Daardoor is er in de laatste tien jaar een nieuw institutioneel landschap aan scholen ontstaan. Voor het maritieme onderwijs is deze schaalvergroting nog niet volledig uitgekris talliseerd. Het is dan ook de vraag hoeveel maritieme onderwijsorgani saties en locaties er over vijf jaar zullen zijn overgebleven. Door schaalvergroting en contractactiviteiten is meer concurrentie ont staan. Concurrentie komt in het geval van de maritiem/logistieke oplei dingen in Zeeland vooral tot uitdrukking in de positie ten opzichte van de activiteiten van het STC (Scheepvaart en Transport College) in Rotter dam en in de toekomst wellicht met private opleidingen door classifica tiebureaus. Branchegeorganiseerde opleidingen winnen aan betekenis. Het bedrijfs tak/brancheniveau wordt belangrijker voor de training van werknemers. Deze ontwikkeling dwingt opleidingen om zich te specialiseren en een eigen branchegericht netwerk op te bouwen en te onderhouden. 148

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2003 | | pagina 150