O JAAR ZEEVAARTSCHOO moet worden bezien als een klein onderdeel van het gehele logistieke proces. Zo gebeurt de planning van schepen en hun routes in veel geval len geheel vanaf de wal. Schepen verblijven ook steeds korter in havens en de romantiek van vroeger heeft plaatsgemaakt voor nuchtere zakelijk heid. Specialisatie in typen schepen. De afgelopen decennia heeft zich een enorme technische specialisatie in de scheepvaart voorgedaan. Overdre ven gesteld: voor elk type product lijkt wel een specifiek schip te zijn ont wikkeld. Specialistische schepen vragen om specialistische kennis. Maar op de opleidingen is er steeds minder tijd om al te diep op de stof in te gaan en moeten studenten juist breed opgeleid worden. Moderne schepen vragen minder mensen. Waren er twintig jaar geleden nog grosso modo dertig mensen operationeel aan boord, thans varieert dat tussen de twaalf en vijftien. Het traditionele kwaliteitskenmerk van Nederlandse, Noorse en Engelse officieren heeft zwaar aan belang ingeboet. In tegenstelling tot twintig jaar geleden maakt het feit of iemand in Nederland, Noorwegen of Groot-Brittannië heeft gestudeerd nauwelijks meer indruk. Met de ver betering van het onderwijsaanbod uit bijvoorbeeld de Baltische Staten en in de nabije toekomst uit Polen en China komt de meerwaarde van de algemene Nederlandse maritieme opleidingen in het gedrang Het Nederlandse zeescheepvaartbeleid van 1996 draagt bij aan het tekort aan Nederlandse officieren. In 1996 introduceerde Nederland als één van de eerste EU-landen een vernieuwd zeescheepvaartbeleid. Dit hield onder andere in het fiscaal aantrekkelijker maken om schepen onder Nederlandse vlag te laten varen, om het management van schepen in Nederland te vestigen en om schepen in Nederland te laten bouwen. Het effect van dit beleid was dat de vraag naar Nederlandse officieren toenam. In combinatie met de nationaliteitseis voor kapiteins leidde dit tot een fors tekort aan Nederlandse officieren. De internationaal opererende manning agencies bepalen hoe langer hoe meer het personeelsbeleid van moderne scheepvaartondernemin gen. Aangezien de arbeidsvoorwaarden bij manning agencies (uitzend bureaus) aanzienlijk beter zijn dan bij individuele rederijen en de sociale binding met rederijen nagenoeg is verdwenen, kiezen steeds meer zeeva renden voor een arbeidscontract met een manning agency. Het besef begint te ontstaan dat het voor een manning agency ook interessant kan zijn om zich met opleidingen (certificaten) bezig te houden. Het stimuleren van maritiem onderwijs en onderzoek blijven vaste onderdelen van het moderne Nederlandse zeescheepvaartbeleid. Het Ministerie van Verkeer Waterstaat onderkent de betekenis van het 147

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2003 | | pagina 149