WIM VAARZON MOREL evaux en liberté, Wim Vaarzon Morel heeft in de loop van veel jaren in en buiten Zeeland Pyreneeën 1979, een indrukwekkend oeuvre opgebouwd. Zijn basis lijkt en blijkt te liggen iel (25 x 35 cm) negentiende eeuw toen de impressionisten schandaal maakten. Zinderend licht en kleurrijke schaduw, de primaire vorm. Tussen waar neming en weergave staat slechts de onmiddellijke reactie van de schil der. De toepassing van eenvoudige middelen, de jacht op het licht, vindt kracht in een haast zinnelijke reflex op sfeer en atmosfeer. Het komt op vele ooggetuigen over als een revolutie, een aanklacht tegen het academisme van de klassieken, de gevierde meester. De schilders van de pure impressie zijn op hun beurt, de laatste decennia van de vorige eeuw, versleten voor de nieuwe academisten. Er was oog voor het vak manschap, maar waar bleef de vernieuwing? Zit die niet in het schilderen zelf? Nu de experimenten geteld zijn en schilderen weer mag, scheidt men parels en oesters en is dit oeuvre toe aan een omvattend overzicht. Daarbij zal vastgesteld worden dat Wim Vaarzon Morel niet aan Zeeland ontkomen is, al is het tij gekenterd. 99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2003 | | pagina 101