WIM VAARZON MOREL A»1-. Zeilboten op de Waddenzee, z.j. aquarel (35 x 51 cm) Zeeland. De watersnoodramp van 1953 betekent een keerpunt in het werk van Wim Vaarzon Morel. In de nasleep van dat verwoestend gebeuren komen nieuwe verbanden tot stand. Zeeland verandert van aanzien. Dijken en dammen benemen het zicht op open water. De land bouw groeit uit tot het agrarisch complex. Houten schepen ruimen het veld voor plastic bootjes. Het laagdrempelig toerisme overspoelt de eilan den. Door het oude Veere schuift een nieuw publiek. Smook en rook aan de horizon: fabrieken, centrales, laden en lossen op een nieuw formaat. Het Zeelandbeeld van Wim Vaarzon Morel verandert drastisch. Hij is door de reiskoorts en zijn werk aan de Academie deel van een wijder dan het exclusief-Zeeuwse perspectief. De waarden van een onaangetast land schap en een open atmosfeer gaan steeds sterker spreken. Hij vindt domi cilie en atelier op Wieringen, in Friesland, bij de Wadden. Zeeland, zei hij eens, Zeeland is moeilijk voor mij geworden. De nieuwe dynamiek spreekt hem aan, maar de uitwassen tellen zwaar. Hij mijdt de oude omgeving niet, wil nog wel eens uitwaaien, schetsen op de dijk, een schip zien en de - bijna - laatste robuuste koudbloed tekenen. 98

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2003 | | pagina 100