Imago en identiteit Een beknopte exploratie van het interne en externe beeld van Zeeland JAAP VAN VELZEN Het starten van een imagocampagne om de eigenschappen van Zeeland te etaleren en daarmee de vestiging van niet-inwoners te stimuleren maakt nieuwsgierig. De huidige campagne richt zich met name op het stimuleren van wonen en werken voor in eerste instantie de leeftijds groep 25-45 jaar (de 'dertigers'). Maar Zeeland heeft heel veel facetten om bij zo'n vestigingskeuze reke ning mee te houden. Wat bijvoorbeeld te denken van de grote toestroom van ouderen - Zeeland en Drenthe zijn het meest in trek bij 65-plussers - (CBS 1994-1998)? In bedrijvigheid scoort Zeeland (CBS 1994-1999) zwak. Het aantal bedrijfsvestigingen blijft in die periode achter bij de toename van het aantal banen (6% tegen 7%). In 1996 (CBS) blijkt Zeeland relatief het kleinste aantal innovatieve bedrijven te hebben, maar wél de hoogste omzetgroei van heel Nederland (25% tegen 14%) gerealiseerd in innova tieve producten. Met de productiviteit is dus niks mis, zou je kunnen zeggen. Zeeland vormt met Groningen, Friesland en Drenthe daarnaast ook het kwartet 'landelijke gebieden' van Nederland. Met uitzondering van Drenthe zijn het ook de landbouwprovincies bij uitstek. Zo is in Zeeland 70 op elke 100 HA landbouwgebied. Hier is van de vier genoem de provincies ook het grootste aantal winkels in de detailhandel (81 per 10.000 inwoners) te vinden. Zeeland is verder zeer waterrijk, maar arm aan natuur (6% van het grondgebied tegen 13% voor Nederland als geheel). Tot slot heeft Zeeland met Drenthe het laagste percentage etage woningen van Nederland (CBS-1998). Dit zijn een aantal aspecten die een rol kunnen spelen in het beeld dat deze provincie oproept bij anderen. Dat beeld lijkt even divers als dat wat inwoners van Zeeland zelf hebben van hun omgeving of van elkaar. Ze houden van de provincie, van hun werk, de ruimte of de zilte lucht en hebben daarnaast hun al dan niet kritische opvattingen over hoe het zou kunnen worden als.... Ook al zeggen beelden meer dan woorden, de invulling ervan is sterk persoons- en situatiegebonden en daarom ook zo divers. 163

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2002 | | pagina 165