ONDERWIJS ZEELAND ANNO 2002 Nee zeggen tegen Vinex-wijken en zoeken naar nieuwe woonvormen die passen bij de Zeeuwse schaal en aard. Maar ook ja zeggen tegen nieuwe schouwburgen, een goed Zeeuws museum, en ook ja zeggen tegen een Zeeuwse Universiteit. Ontwikkelingen in het onderwijs De laatste jaren hebben zich in het onderwijs gekenmerkt door velerlei vernieuwingen, zoals onder andere het studiehuis, de brede school, maar ook met name bij het middelbaar- en hoger beroepsonderwijs en bij de universiteiten door internationalisering en commercialisering. Ook heeft er op alle onderwijsniveaus een enorm proces van schaalvergroting plaats gevonden. De laatste tijd is er meer aandacht aan het komen voor de school en het onderwijs als integraal onderdeel van de samenleving en voor de visie dat de school niet alléén garant staat voor opleiding en opvoeding van de jeugd, maar dat het onderwijs daar slechts een, weliswaar belangrijk, onderdeel van is. Ook moet niet uit het oog worden verloren dat onder wijs een meer continue proces is, dat niet stopt met het behalen van een diploma. Leren op de werkplaats, leren voor veranderen van werk, maar ook leren na een actieve loopbaan en in het kader van emancipatie is een niet te verwaarlozen onderdeel van het onderwijs geworden. In het recent strategisch akkoord van het nieuwe kabinet wordt het onderwijs erkend als basis "voor volwaardige participatie aan de maat schappij door het overbrengen van kennis, vaardigheden, waarden en normen". Scholen moeten de omvang van de menselijke maat krijgen en daarom moeten fusies en vorming van steeds grotere scholen worden afgeremd. Verder wordt er in dit akkoord voor meer zeggenschap van de scholen, de ouders en de leerlingen gepleit. In combinatie met een groot deel van de reeds eerder in gang gezette regelingen en ontwikkelingen kan hieruit, met name ook voor Zeeland, een goed onderwijsbeleid ontwikkeld worden. Punten of vragen van zorg blijven echter: de budgettaire ruimte van rijkswege en de teloorgang van de ongetwijfeld grote voordelen die de schaalvergroting inmiddels heeft bewerkstelligd. Daarnaast blijft de geringe aandacht voor het beroepson derwijs, vooral op voortgezet middelbaar niveau, zorgelijk. Zeker omdat het hier over het grootste aantal leerlingen gaat. Bovendien blijft, speci fiek ook voor Zeeland, de aanwezigheid van de basisscholen in de kleine kernen op het platteland een continu probleem. Ontwikkelingen in het onderwijs in Zeeland Hoe kan Zeeland het beste inspelen op deze ontwikkelingen in het onderwijs? Er zijn volop kansen om als provincie zich te onderscheiden van de rest van Nederland: met name de kleinschaligheid, de aard en mentaliteit. De kwaliteit kan daarnaast verhoogd worden met extra 77

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2002 | | pagina 79