Europese sociale, economische en ruimtelijke orde. En dit keer ging ze Zeeland niet voorbij. Samenvallend met grootschalige herinrichtingen van het landelijke gebied als gevolg van het herstel van oorlogsschade en de watersnoodramp, ruilverkavelingen en industriële wederopbouw- plannen werden de voormalige kronkelige polderwegen rechtgetrokken en geasfalteerd, provinciale en rijkswegen aangelegd, en werd bij de dorps- en stadsuitleg rekening gehouden met het ruimtebeslag dat deze nieuwe verworvenheid haar omgeving zou opleggen. In tegenstelling tot een reeds eeuwen durende oriëntatie van de Zeeuw op het eigen dorp of eiland, zorgde de auto ervoor dat de voormalige dorpeling een regionale 'woonconsument' werd en de eilandbewoner 'footloose'. Mobiliteit is voor het merendeel van de Zeeuwse samenleving inmiddels een vanzelf sprekendheid en een verworvenheid die niet snel meer zal worden opge geven. Het zal niet lang meer duren voor er in Zeeland meer auto's dan woningen zijn, hetgeen betekent dat gemiddeld gezien ieder huishouden over een auto kan beschikken. De auto heeft de directe ruimtelijke koppe ling die er eeuwen bestaan heeft tussen wonen en werken, tussen dorps- en eilandbewoner, op de helling gezet. Wonen op de Bevelanden, werken in Rotterdam, uitgaan in Antwerpen, een tweede huis in Zeeuws Vlaan deren, in het weekend op familiebezoek in Brabant... In dertig jaar tijd heeft de auto voor een ruimtelijke en sociale omwenteling gezorgd die haar weerga niet kent. Deze mobiliteit, de toegenomen materiële wel vaart, waaronder het oplossen van de woningnood, hebben ervoor gezorgd dat 'de Bevelander', 'de Walcherenaar' en 'de Zeeuws Vlaming' in een rap tempo uitsterven, zo ze op dit moment nog bestaan. De bin ding tussen plaats van geboorte en plek van leven is verdwenen. In onze huidige tijd onderhouden we meer dan ooit sociale netwerken die de schaal van onze woonbuurt, dorp of stad overstijgen. Hetzij fysiek door middel van de auto, trein of vliegtuig, hetzij digitaal via de nieuwe com municatiemogelijkheden, spreiden onze zakelijke en privénetwerken zich uit over Zeeland, Nederland, Europa en de wereld. Zeeland wordt 'geconsumeerd' als onderdeel van een woon- en werkcarrière. Als een woonplaats je niet meer bevalt omdat de kinderen naar een andere school gaan, je huis te groot, te klein of te onderhoudsgevoelig wordt, verhuis je gewoon. Van Goes naar Heinkenszand, van Nisse naar Middelburg, van Kloosterzande naar Zierikzee, en dat met motieven die dertig, veer tig jaar geleden ondenkbaar zouden zijn. Het is niet langer een selecte elite die zich dit kan permitteren, maar een nog steeds groeiende mid denklasse. De derde revolutie in de ruimtelijke ordening In de huidige periode van oneindig lijkende hoogconjunctuur worden de havens van Vlissingen en Terneuzen door middel van een tunnel met elkaar verbonden. Midden in de Delta ontstaat één haven, die binnen een aantal jaren direct gekoppeld is met een belangrijke economische ontwik kelingszone op West-Europees niveau: de driehoek Antwerpen-Gent- 46

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2002 | | pagina 48