LUIPMOORDENAARS
DE D E I T A
Er ontstond een nieuw stedenbouwkundig concept dat voor een ingrij
pende wijziging in het ruimtelijk beeld van de West-Europese stad zou
zorgen: de tuinstad. De in het groen gelegen woonwijkjes, bestaande uit
grondgebonden huisjes met voor- en achtertuin, leidden zowel in ver
schijningsvorm als qua sociale ordening tot een revolutie. Het bleek een
zeer succesvol concept. Inmiddels honderd jaar verder wordt het beeld
van onze huidige woonwijken nog steeds bepaald door dit, van oorsprong
voor fabrieksarbeiders ontwikkelde idee. Soms in een vriendelijke klein
schalige toepassing, soms op een industriële schaal zoals in onze VINEX-
wijken. Alle ontwikkelingen van de laatste decennia ten spijt is de grond
gebonden woning, met voor- en achtertuin, voor grote delen van onze
samenleving nog steeds het meest begeerlijke stukje woongenot.
Revolutie in Zeeland
Aan Zeeland ging, als gevolg van haar geïsoleerde ligging en beperkte
ontsluiting, een grootschalige gedaantewisseling als gevolg van deze
revolutie voorbij. Met het openen van het laatste gedeelte van de spoor
lijn in 1872 ontsloot de spoorlijn Roosendaal- Middelburg weliswaar de
Zeeuwse steden, maar tot een substantiële balansverandering tussen stad
en platteland heeft de industriële revolutie hier niet geleid. Een tweede
revolutie liet de economische, sociale en ruimtelijke balans van de Delta
echter niet meer onberoerd. Daar waar 't Hooft als vooraanstaand archi
tect waarschijnlijk een van die notabelen was die reeds vroeg na de
Tweede Wereldoorlog over een automobiel zou gaan beschikken, duurde
het niet lang of de massa zou hem volgen. In de mobiliteitsexplosie, gesti
muleerd door de toenemende welvaart van de jaren zeventig en tachtig
van de vorige eeuw veroorzaakte dit een aardverschuiving in onze West-
Rechterpagina: Cosy
Wonen aan het Goese
Meer, 'tuindorp' voor
beter gesitueerden in een
'Centerparks-verkaveling'.
Tuindorp de Griffioen
in Middelburg 1950).
44