Steden bestaan slechts bij de gratie van een voedselsurplus op het platte land. De maximale omvang van een stad was toen, en is nu nog steeds, direct gekoppeld aan de omvang van dit voedselsurplus en de transport mogelijkheden hiervan. Vanaf het moment van inpoldering en ontgin ning van de Delta zorgde dit eeuwenlang voor een mooi economisch evenwicht tussen de stad en het haar omringende platteland: in de steden zetelde het geestelijk en wereldlijk gezag, en vanuit deze gecontroleerde samenlevingen werd de handel gedreven. Bestuur en religie dwongen nog respect en trots af, hetgeen zich weerspiegelde in de verschijnings vorm van de stadhuizen en kerken. Stad, dorp en land, een economisch, sociaal en ruimtelijk evenwicht. Revolutie in West Europa In een aantal opeenvolgende technologische revoluties is deze eeuwen lang bestaande verhouding tussen dorp, stad en platteland radicaal op haar kop gezet. En met het verleggen van dit evenwicht, is ook het land schappelijke en stedelijke beeld van West Europa gaan schuiven. De uit vinding van de stoommachine verstoorde de maatschappelijke en ruimte lijke orde als eerste: de industriële toepassingen van deze vinding leidde tot een concentratie van de productie bij de handelscentra. Het platteland ontvolkte en de steden groeiden, mogelijk gemaakt door de verbeterde transportmogelijkheden die stoomschip en trein boden. De samenleving liet zich in die tijd volledig overvallen door de snelheid en de heftigheid van deze economische ontwikkeling, die dan ook leidde tot een complete maatschappelijke ontsporing, zowel in sociaal als in ruimtelijk opzicht. Het duurde tot begin 1900 voor er op grotere schaal ingegrepen werd issingen: de 'rooie buurt', in de ontvolking van het platteland, en in de erbarmelijke huisvestings tuindorp (1912). omstandigheden van de fabrieksarbeiders en hun gezinnen in de steden. M 'CÓMPI I XdTjDArJTrXlCilVIvOTAmbrjirU'lNCiDIZD-VOLIOl lUIAXÖllNCi dTALIAilNCiEN 43

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2002 | | pagina 45