Wat het kost, dat kost het Hoe komt het dat iemand, die voor onderwijzer geleerd heeft, het com mercieel zo goed voor elkaar krijgt? Met alleen hard werken lukt het niet. Goede adviezen krijgen en daarnaar luisteren is erg belangrijk. Maar mis schien ook wel de houding van het wiel steeds opnieuw uit willen vin den. Henk van Koeveringe zelf daarover: "Als je zelf niet uit onderne- merskringen komt, ben je wel gedwongen om over alles na te denken. Neem nou een café, daar wist ik niks van. Ja, dat je er een biertje kan kopen en dat op kan drinken. Omdat ik er niks van wist moest ik er over nadenken. Hoe zit een routing van zo'n café in elkaar, wat kost het, wat brengt het op, wat moetje allemaal doen om het schoon te houden, moet je behalve drankjes ook eten gaan verkopen of kun je dat beter niet doen. En als je dat doet, waarom dan wel en wat zijn daar de consequenties van..." Het gevolg is dat hij het best vaak anders heeft gedaan dan zijn collega-recreatieondernemers, zegt hij zelf. Hij geeft nog een voorbeeld. Dat van de kampeertarieven. Velen in de kampeerwereld hanteren dezelfde tarieven als hun buurman. Henk van Koeveringe heeft er altijd over nagedacht hoe de prijs moest zijn. Dat wil zeggen wat alles kost en hoeveel huur iemand moet betalen om de kosten eruit te halen. De uit komst was soms beduidend hoger dan die van zijn collega's. Dan kun je omwille van de concurrentie een lagere prijs vragen, maar zo zit Henk van Koeveringe niet in elkaar. Wat het kost dat kost het. "Dan moet ik maar een beetje beter mijn best doen om het te vermarkten", is zijn motto. Veel kampeerboeren, die uit de landbouw voortkwamen en op een paar hectare een camping begonnen hadden die grond al. Maar als je de grond eerst moet kopen, dan wordt het een ander verhaal. In de prij zen zal toch ook de kostprijs van de grond meegenomen moeten worden. Profit-units Waarschijnlijk heeft Henk van Koeveringe er net zo hard over moeten nadenken hoe hij zijn steeds groeiende organisatie efficiënt in de hand kon houden. Groei door parken zelf te ontwikkelen (Beach Resort De Roompot, Noordzee Résidence De Banjaard, Zeeland Village te Scharen- dijke) en door te kopen. Pieter Marinussen zegt daar nu van dat hij het geniaal van hem vindt dat hij de organisatie opdeelde in zoveel mogelijk profit-units als aparte B.V.'s. Daardoor was hij in staat het geheel te blij ven overzien en toch uit te breiden. Marinussen noemt dit een van de oorzaken waarom het zo hard is gegaan met de Roompot. Henk nam en neemt de tijd om eenmaal per week alles langs te gaan en houdt dan zijn handen vrij om uit te breiden. En uitbreiden is nodig om voldoende volu me te hebben voor een professionele organisatie. Henk van Koeveringe weet er alles van. In de beginjaren was De Roompot immers ook een klein bedrijf, waar de paar mensen die er werkten eigenlijk alles moesten kunnen: de receptie runnen, gras maaien, bomen snoeien, gaatjes in de weg dichtmaken, friet bakken, hagelslag kunnen verkopen - typisch een Van Koeveringiaanse opsomming. "Ik heb altijd gedacht, dat als je iets 34

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2002 | | pagina 36