SSISSIPPI NAAR WESTERSCHELDE
spookachtig wordt verlicht door de kleine ramen in de zijkanten. Toen
ik er op mijn gemak kon rondkijken viel me op hoeveel trappen, hekken,
balkons, deuren, patrijspoorten, leidingen en allerlei bordjes met typische
verwijzingen en symbolen er aan boord zijn. Het bovendek, dat zich uit
strekt tussen de twee stuurhutten, neemt ook een groot oppervlak in
beslag en van daar af had je bovendien een prachtig uitzicht over de stad
Vlissingen en de Westerschelde. Zo rondlopend aan boord van die lege
veerboot besefte ik pas echt goed hoe klein eigenlijk het gedeelte is waar
je als passagier mag komen.
Tijdens de opnamen kregen we regelmatig bezoek van medewerkers van
Omroep Zeeland, die wel eens wilden zien wat wij allemaal aan het uit
spoken waren. Al dat publiek verhoogde de sfeer alleen maar. Bovendien
hadden we op de momenten dat we figuranten nodig hadden zeer gemo
tiveerde kandidaten bij de hand. De eerste dag hebben we vijf nummers
gefilmd. Het playbacken van de nummers, die we nog maar een week
eerder in hun definitieve vorm hadden opgenomen, bleek niet mee te
vallen. Voor elke opname moesten we ons verkleden en binnen de kortste
keren leek het voorste deel van het benedenrijdek een tweede-hands kle
dingzaak. Het weer was de eerste dag vrij goed en werd de tweede dag
alleen maar beter. Die tweede opnamedag kwam ook Gait Klein Kromhof
zijn mondharmonicapartijen playbacken. Er is het hele weekend keihard
gewerkt. Het mooiste moment vond ik de filmopname van het nummer
'Laatste Afvaart'. Dat gebeurde op locatie en we hadden er nauwelijks
de tijd voor. Jakko had namelijk bedacht dat we dit lied het beste op de
oprijbaan naar de veerboot Vlissingen-Breskens konden filmen. Wij zou
den zingen en spelen en achter ons zou de boot langzaam wegvaren.
Tijdens de opname stond ik met mijn rug naar de boot, maar voelde hem
achter me weg varen. Ook de anderen hadden diezelfde ervaring. Een
onvergetelijk moment.
North Sea Jazz Festival 2002 en verder
Tussen alle drukte van de laatste maanden door kregen we ook nog een
uitnodiging om vrijdag 12 juli op het North Sea Jazz Festival te komen
spelen. Een hele eer en zeker een vorm van erkenning voor onze muziek.
In augustus namen we ook nog met de Zuid-Bevelandse troubadour
Engel Reinhoudt drie stukken op voor zijn nieuwe cd.
In juni 2003 bestaat Champagne Charlie 15 jaar en het ziet er niet naar
uit dat we op korte termijn onze muzikale activiteiten zullen stopzetten.
In de eerste plaats omdat muziek maken voor ons zo'n enorme uitlaat
klep is en in de tweede plaats omdat je met de muziek die wij maken
door kunt gaan tot je hoogbejaard bent. Kijk maar naar de oude blues
mannen en natuurlijk de Cubaanse muzikanten, die als ze eenmaal op
het podium staan, veertig jaar jonger lijken te zijn. En met alle plannen
voor allerlei muzikale projecten die nog op de plank liggen kunnen we
nog jaren vooruit.
195