In het Amerikaanse folkblad Dirty Linen werd de cd als volgt besproken:
"Who says the blues is strictly an American invention? These Dutch fel
lows in Champagne Charlie swing and moan with the best of the Delta
folks. The original material that Champagne Charlie performs, penned
by Sjef Hermans, sounds like it was minted in Memphis way back in the
1930's."
Een groter compliment konden we eigenlijk niet krijgen.
Eigen geluid
We kregen steeds vaker te horen dat we een herkenbaar, eigen geluid
hadden ontwikkeld. Daarnaast zit de kracht van Champagne Charlie in
de eenheid die we met elkaar vormen.
Muzikaal gezien is de rolverdeling binnen Champagne Charlie duidelijk.
Theo is het Zwitsers precisiehorloge: hij draagt onze nummers met
gitaarloopjes, of riffs, zoals dat in vaktermen heet. Daarnaast kunnen
we als band altijd terugvallen op zijn enorme, praktische kennis van tra
ditionele bluesgitaar- en rootsgitaarstijlen. Multi-instrumentalist Geert de
Heer hanteert ons klankkleurenpalet. Met zijn improvisaties op mando
line, banjo, dobro, gitaar, lapsteel en mandoline-banjo is hij grotendeels
verantwoordelijk voor het verrassingselement in onze muziek. De basis
wordt neergezet door het ritme-tandem René Verhage/Peter Lenselink.
Zij zijn de laatste jaren goed op elkaar ingespeeld. Peter heeft zich de
afgelopen tijd steeds meer ontwikkeld tot percussionist. Dat begon -toen
hij zich bij de band aansloot- met het op ons verzoek uitkleden van zijn
popdrumstel tot een volwaardige rootsmuziek kit. De aanschaf van een
Louisiana rubboard -een wasbord, dat om de schouders gehangen kan
worden- en een djembé -een Afrikaanse handtrom- brengen in de ritme
sectie veel variatie. Ikzelf ben naast zanger ook de dirigent van de band.
Ik bewaak de dynamiek en verdeel de soli. Daarnaast neem ik de presen
tatie voor mijn rekening. In onze muziek staat altijd het liedje centraal,
elk nummer dat wij spelen zou in wezen ook door de spreekwoordelijke
'man met de gitaar' gebracht kunnen worden. Waar we ook spelen, we
zijn altijd de vreemde eend in de bijt, de band met de afwijkende muziek.
Vaak ook de band met het voor kleinere ruimtes geschikte geluidsvolu
me. Hoewel we gebruik maken van elektrisch versterkte instrumenten
proberen we het geluidsvolume daarvan altijd op een aanvaardbaar
niveau te houden.
Muziekprojecten
Door de jaren heen hebben we ons altijd bezig gehouden met afwijkende
muziekprojecten. Zo traden we -in navolging van The Memphis Jug
Band- regelmatig op onder de naam Middelburg Jug Band. We speelden
dan jugband materiaal uit de jaren twintig en dertig. We brachten met
allerlei andere Zeeuwse muzikanten tributes aan Leadbelly, Woodie
Guthrie en Robert Johnson. We organiseerden met diezelfde artiesten een
187