In het Amerikaanse folkblad Dirty Linen werd de cd als volgt besproken: "Who says the blues is strictly an American invention? These Dutch fel lows in Champagne Charlie swing and moan with the best of the Delta folks. The original material that Champagne Charlie performs, penned by Sjef Hermans, sounds like it was minted in Memphis way back in the 1930's." Een groter compliment konden we eigenlijk niet krijgen. Eigen geluid We kregen steeds vaker te horen dat we een herkenbaar, eigen geluid hadden ontwikkeld. Daarnaast zit de kracht van Champagne Charlie in de eenheid die we met elkaar vormen. Muzikaal gezien is de rolverdeling binnen Champagne Charlie duidelijk. Theo is het Zwitsers precisiehorloge: hij draagt onze nummers met gitaarloopjes, of riffs, zoals dat in vaktermen heet. Daarnaast kunnen we als band altijd terugvallen op zijn enorme, praktische kennis van tra ditionele bluesgitaar- en rootsgitaarstijlen. Multi-instrumentalist Geert de Heer hanteert ons klankkleurenpalet. Met zijn improvisaties op mando line, banjo, dobro, gitaar, lapsteel en mandoline-banjo is hij grotendeels verantwoordelijk voor het verrassingselement in onze muziek. De basis wordt neergezet door het ritme-tandem René Verhage/Peter Lenselink. Zij zijn de laatste jaren goed op elkaar ingespeeld. Peter heeft zich de afgelopen tijd steeds meer ontwikkeld tot percussionist. Dat begon -toen hij zich bij de band aansloot- met het op ons verzoek uitkleden van zijn popdrumstel tot een volwaardige rootsmuziek kit. De aanschaf van een Louisiana rubboard -een wasbord, dat om de schouders gehangen kan worden- en een djembé -een Afrikaanse handtrom- brengen in de ritme sectie veel variatie. Ikzelf ben naast zanger ook de dirigent van de band. Ik bewaak de dynamiek en verdeel de soli. Daarnaast neem ik de presen tatie voor mijn rekening. In onze muziek staat altijd het liedje centraal, elk nummer dat wij spelen zou in wezen ook door de spreekwoordelijke 'man met de gitaar' gebracht kunnen worden. Waar we ook spelen, we zijn altijd de vreemde eend in de bijt, de band met de afwijkende muziek. Vaak ook de band met het voor kleinere ruimtes geschikte geluidsvolu me. Hoewel we gebruik maken van elektrisch versterkte instrumenten proberen we het geluidsvolume daarvan altijd op een aanvaardbaar niveau te houden. Muziekprojecten Door de jaren heen hebben we ons altijd bezig gehouden met afwijkende muziekprojecten. Zo traden we -in navolging van The Memphis Jug Band- regelmatig op onder de naam Middelburg Jug Band. We speelden dan jugband materiaal uit de jaren twintig en dertig. We brachten met allerlei andere Zeeuwse muzikanten tributes aan Leadbelly, Woodie Guthrie en Robert Johnson. We organiseerden met diezelfde artiesten een 187

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2002 | | pagina 189