IMAGO EN IDENTITEIT VAN ZEELAND
is meer ruimte, goedkoper wonen, geen files en een soepel woon-werk-
verkeer".
Hanneke Blok (Sepaz, deze organisatie heeft ten doel om Zeeland econo
misch te promoten en helpt bedrijven met hun vestiging) geeft aan welke
aspecten voor bedrijven belangrijk zijn. Het aantrekkelijkst is de ruimte
op bedrijfsterreinen. Daarnaast zijn de grond- en arbeidskosten relatief
laag. De overheden werken graag mee aan vestiging en de achterland
verbindingen zijn goed. Met de afzetmarkt voor producten ligt het moei
lijker, omdat de bevolking maar beperkt van omvang is.
De imagocampagne speelt met het scheppen van een realistisch beeld
van de provincie de eventuele bereidheid van bedrijven om hier naar
toe te verhuizen in de kaart. Het moeilijkst is om duidelijk te maken dat
Zeeland zeker 'niet ver' is. Blok vindt het belangrijk dat de woningmarkt
voor jongeren en tweepersoons huishoudens bereikbaar blijft. Ruimte zal
hier ondanks een grotere toeloop genoeg blijven. De stap naar Zeeland is
ook voor bedrijven zeker de moeite waard.
Graeme Rutjes (directeur Goese Golf en behorend tot de veertigers die
hier een aantal jaren geleden is komen wonen) vindt de rust en het regio
nale en kleinschalige karakter van Zeeland heel opvallend. Als je wilt ben
je toch binnen een uur in Rotterdam, Breda, Antwerpen of Gent. Mensen
kennen elkaar hier beter en dat maakt dat er gemakkelijk kontakten wor
den gelegd. Rutjes vindt het belangrijk dat het beeld van Zeeland 'om' gaat
en laat zien dat er veel meer is dan de geijkte beelden. Hoewel, het mag
hier wel allemaal wat sprankelender. Zeeland heeft veel moois te bieden,
dat mag je dan ook wel laten zien. Rutjes vindt dat Zeeuwen zichzelf als
een tevreden volk zien, dat veel goeds heeft, het ook wel wil delen, maar
niet met iedereen. Zeeland zal zijn regionale karakter zeker moeten
bewaren, maar wel de infrastructuur op onderdelen moeten aanpassen.
v - -«yifcv
««'.JL'.-J: «...li '"1*
■ffSggi
174