IMAGO EN IDENTITEIT VAN ZEELAND Pogingen om Zeeland - opnieuw - op de kaart te krijgen In de loop van de laatste decennia zijn diverse pogingen ondernomen om Zeeland op de kaart te zetten. We herinneren ons nog de inspannin gen van gedeputeerde mevrouw Maris-Koster om meer ouderen naar Zeeland te krijgen. Daaraan is nog een rapportage en studiemiddag gewijd: Door gericht beleid zouden jaarlijks 900 ouderen naar Zeeland kunnen verhuizen, met name naar Schouwen-Duiveland. Daar bestond toch al veel belangstelling vanuit deze doelgroep, met name van 'spijt optanten'. Ouderen zijn bovendien rustiger, minder crimineel en brengen geld in het laatje. En weet u nog hoe de toenmalige burgemeester Kessen van Hontenisse reclamevliegtuigen de lucht in stuurde om inwoners naar Hontenisse te lokken? Even niet gedacht aan het feit dat die plaats nu juist niet op de landkaart staat, maar wel tot vanuit Groningen bijstandstrekkers naar Zeeuws Vlaanderen trok... Welkom in Zeeland in 2002! En nu loopt er voor Zeeland een heuse imagocampagne. Een instrument dat volgens de Groningse gedeputeerde voor economie, Sakkers, niet meer te stoppen is als het eenmaal in gang is gezet. Hij werd door de PZC geïnterviewd naar aanleiding van de succesvolle campagne 'Er gaat niets boven Groningen' De Zeeuwse gedeputeerde Daan Bruinooge is de trekker en Van Sluis Consultants de uitvoerder van de campagne in deze provincie. Er zijn heldere doelen geformuleerd: Het verbeteren van het beeld dat niet- Zeeuwen van Zeeland hebben door te laten zien hoe Zeeland daadwer kelijk is. Kernwaarden zijn het evenwicht tussen een goed economisch klimaat en een aangename leefomgeving. Er wordt gemikt op de doel groep 25-45 jaar: individuen, ondernemers en gezinnen met (kleine) kinderen die hier goed willen wonen en prettig werken. Het is belangrijk om ook meer hoger opgeleiden te krijgen, want dat aantal is in Zeeland relatief laag, hoewel de werkgelegenheid zich op dat terrein wel verder ontwikkelt. Alle stappen in de campagne worden zorgvuldig voorbereid en bespro ken. Dit jaar komen er drie 'golven', waarna een beperkte eerste meting wordt gedaan op het resultaat. Op de website en op de advertenties komen nu al veel reacties. Janet van Zoest, senior consultant bij Van Sluis Consultants: 'In de campagne werken we met zogenaamde 'testimonials', concrete portretten van inwoners van Zeeland die weergeven waarom ze een bewuste keuze hebben gemaakt voor deze provincie, hier zijn blijven wonen of zijn teruggekeerd'. Daan Bruinooge, geboren Zeeuw: "Vanuit Nederland gezien liggen we misschien ver weg, maar vanuit West-Europa bekeken juist heel centraal. En vergeet niet dat de arbeidsproductiviteit hier hoog ligt. Zeeuwen wil len hard werken. Ze kunnen dan wel saai zijn, maar hun betrouwbaar heid is daarnaast een hele belangrijke eigenschap. En wat is saai... het 172

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2002 | | pagina 174