4 Imago onderzoek PZC 2000 Het imago van Zeeland en de Zeeuwen (bureau isk/NOVA, 2000) in opdracht van de PZC is het laatste in deze reeks. De gegevens uit dit onderzoek zijn mede gebruikt voor de ontwikkeling van de huidige imagocampagne. Ook hier een telefonische enquête, uitsluitend gericht op Nederlanders buiten Zeeland. Enkele conclusies zijn dat Zeeland voor 5% van de Nederlanders een aantrekkelijke woonlocatie zou zijn. Het beeld van Zeeland is overwegend positief, maar Zeeuwen worden niet direct als levensgenieters gezien, hoewel het naar aanleiding van de antwoorden geschetste 'mens'-beeld daarvan toch wel wat weg heeft. En 5% van de respondenten denkt dat toch minstens 30% van de Zeeuwen dagelijks in klederdracht loopt... Over de werkgelegenheid, onderwijsvoorzieningen en openbaar vervoer bestaat geen duidelijk beeld. Ook de geografische kennis van Zeeland laat veel te wensen over. Water, zee, strand en badplaatsen staan boven aan in de associaties. Het feit dat er weinig herkenningen zijn met toeris me lijkt strijdig met de als belangrijk genoemde economische bedrijfs takken (toerisme, visserij, horeca, havens, land- en tuinbouw en scheeps bouw). Zo'n 40% noemt de geografische ligging en de verbindingen als voor delen voor een bedrijfsvestiging. Het Zeeuws Meisje scoort hoog in de beleving. Het oordeel van inwoners van Zeeland en daarbuiten Uit de onderzoeken blijkt dat het Zeeuws Meisje sinds 1988 sterk aan kracht heeft gewonnen. Het aantal te trekken inwoners kan niettemin toch nog bijna de helft worden van de toen voorspelde 80.000, want blijk baar is er ook nu nog duidelijk een potentiële aantrekkingskracht van Zeeland. Centraal uitgangspunt voor aanpassing van het imago blijft het op termijn dalende inwonertal, de vergrijzing en het wegtrekken van jongeren. Het water - al dan niet aangevuld met strand en duinen - blijft voor de meerderheid van de niet-inwoners, maar ook voor de Zeeuwen zelf, sinds de afgelopen 14 jaar het centrale associatiepunt. In 1991 gold dat ook voor de Zeeuwse ondernemers! Zeeland blijft door de jaren heen een overwegend positief imago houden, maar de kennis over deze provincie bij niet-Zeeuwen kan bedroevend worden genoemd. Daaraan moet zeker actief wat gebeuren. Het meest opvallende in de oudere onderzoeken is dat Zeeuwse inwo ners op vele cruciale onderdelen negatiever oordelen dan niet-inwoners. De eigenschap 'Zeeland is ver weg' is ongeveer de meest universele negatieve eigenschap die steeds weer opduikt. Daarnaast wordt de aantrekkelijkheid van Zeeland als vestigingsplaats voor bedrijven 'van binnenuit' lager ingeschat dan door niet-bewoners. Dit geldt ook voor de verbindingen en de perifere ligging. 171

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2002 | | pagina 173