4 Imago onderzoek PZC 2000
Het imago van Zeeland en de Zeeuwen (bureau isk/NOVA, 2000) in
opdracht van de PZC is het laatste in deze reeks. De gegevens uit dit
onderzoek zijn mede gebruikt voor de ontwikkeling van de huidige
imagocampagne. Ook hier een telefonische enquête, uitsluitend gericht
op Nederlanders buiten Zeeland. Enkele conclusies zijn dat Zeeland
voor 5% van de Nederlanders een aantrekkelijke woonlocatie zou zijn.
Het beeld van Zeeland is overwegend positief, maar Zeeuwen worden
niet direct als levensgenieters gezien, hoewel het naar aanleiding van de
antwoorden geschetste 'mens'-beeld daarvan toch wel wat weg heeft.
En 5% van de respondenten denkt dat toch minstens 30% van de
Zeeuwen dagelijks in klederdracht loopt...
Over de werkgelegenheid, onderwijsvoorzieningen en openbaar vervoer
bestaat geen duidelijk beeld. Ook de geografische kennis van Zeeland
laat veel te wensen over. Water, zee, strand en badplaatsen staan boven
aan in de associaties. Het feit dat er weinig herkenningen zijn met toeris
me lijkt strijdig met de als belangrijk genoemde economische bedrijfs
takken (toerisme, visserij, horeca, havens, land- en tuinbouw en scheeps
bouw).
Zo'n 40% noemt de geografische ligging en de verbindingen als voor
delen voor een bedrijfsvestiging. Het Zeeuws Meisje scoort hoog in de
beleving.
Het oordeel van inwoners van Zeeland en daarbuiten
Uit de onderzoeken blijkt dat het Zeeuws Meisje sinds 1988 sterk aan
kracht heeft gewonnen. Het aantal te trekken inwoners kan niettemin
toch nog bijna de helft worden van de toen voorspelde 80.000, want blijk
baar is er ook nu nog duidelijk een potentiële aantrekkingskracht van
Zeeland. Centraal uitgangspunt voor aanpassing van het imago blijft
het op termijn dalende inwonertal, de vergrijzing en het wegtrekken van
jongeren.
Het water - al dan niet aangevuld met strand en duinen - blijft voor de
meerderheid van de niet-inwoners, maar ook voor de Zeeuwen zelf,
sinds de afgelopen 14 jaar het centrale associatiepunt. In 1991 gold dat
ook voor de Zeeuwse ondernemers!
Zeeland blijft door de jaren heen een overwegend positief imago houden,
maar de kennis over deze provincie bij niet-Zeeuwen kan bedroevend
worden genoemd. Daaraan moet zeker actief wat gebeuren.
Het meest opvallende in de oudere onderzoeken is dat Zeeuwse inwo
ners op vele cruciale onderdelen negatiever oordelen dan niet-inwoners.
De eigenschap 'Zeeland is ver weg' is ongeveer de meest universele
negatieve eigenschap die steeds weer opduikt.
Daarnaast wordt de aantrekkelijkheid van Zeeland als vestigingsplaats
voor bedrijven 'van binnenuit' lager ingeschat dan door niet-bewoners.
Dit geldt ook voor de verbindingen en de perifere ligging.
171