Ook hier scoort 'water' het hoogst bij de vrije associaties (35-40%).
De Zeeuwen noemen veel vaker dan niet-Zeeuwen en ondernemers nog
'strand en duinen' en 'rust en ruimte'. Dat laatste is voor bijna de helft
van hen ook de meest positieve eigenschap. Voor niet-Zeeuwen is dat
het vakantieperspectief. Negatief is weer 'veraf gelegen' en 'slechte ver
bindingen/geïsoleerd'. De Zeeuwen overtreffen hier met bijna 37% de
niet-Zeeuwen (18%). Wat betreft het imago scoort Zeeland overwegend
positief. Een meerderheid vindt de provincie 'niet alleen leuk voor water
sporters', 'niet saai', 'afwisselend', 'veel te beleven'.Tegelijkertijd beves
tigt ruim de helft van de respondenten dat Zeeland een uithoek is, in
tegenstelling tot bijna driekwart van de ondernemers die dat niet vindt.
Wat betreft Zeeland als woongebied vindt ruim 60% van de Zeeuwen en
een derde van de niet-Zeeuwen dat je als Zeelandbewoner te benijden
bent. Eenderde van de Zeeuwen en bijna de helft van de jongeren vinden
dat er te weinig jongerenhuisvesting is.
Als het gaat over mentaliteit is de meerderheid van de Zeeuwen het
niet eens met de stelling dat Zeeland geen import wil. Een kwart van
de Nederlanders denkt dat overigens wél. Datzelfde kwart in en buiten
Zeeland stelt dat Zeeuwen niet gemakkelijk in de omgang zijn.
Ruim de helft van de Nederlanders onderschrijft de stelling dat men
nooit in Zeeland zou willen wonen. En 12% van de ondernemers noemt
168