Ook hier scoort 'water' het hoogst bij de vrije associaties (35-40%). De Zeeuwen noemen veel vaker dan niet-Zeeuwen en ondernemers nog 'strand en duinen' en 'rust en ruimte'. Dat laatste is voor bijna de helft van hen ook de meest positieve eigenschap. Voor niet-Zeeuwen is dat het vakantieperspectief. Negatief is weer 'veraf gelegen' en 'slechte ver bindingen/geïsoleerd'. De Zeeuwen overtreffen hier met bijna 37% de niet-Zeeuwen (18%). Wat betreft het imago scoort Zeeland overwegend positief. Een meerderheid vindt de provincie 'niet alleen leuk voor water sporters', 'niet saai', 'afwisselend', 'veel te beleven'.Tegelijkertijd beves tigt ruim de helft van de respondenten dat Zeeland een uithoek is, in tegenstelling tot bijna driekwart van de ondernemers die dat niet vindt. Wat betreft Zeeland als woongebied vindt ruim 60% van de Zeeuwen en een derde van de niet-Zeeuwen dat je als Zeelandbewoner te benijden bent. Eenderde van de Zeeuwen en bijna de helft van de jongeren vinden dat er te weinig jongerenhuisvesting is. Als het gaat over mentaliteit is de meerderheid van de Zeeuwen het niet eens met de stelling dat Zeeland geen import wil. Een kwart van de Nederlanders denkt dat overigens wél. Datzelfde kwart in en buiten Zeeland stelt dat Zeeuwen niet gemakkelijk in de omgang zijn. Ruim de helft van de Nederlanders onderschrijft de stelling dat men nooit in Zeeland zou willen wonen. En 12% van de ondernemers noemt 168

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2002 | | pagina 170