IMAGO EN IDENTITEIT VAN ZEELAND Identiteit en imago De identiteit van Zeeland wordt bepaald door wat of hoe de provincie werkelijk is. De mogelijkheden om er te wonen, werken, recreëren, een netwerk op te bouwen, vrienden te maken en een carrière te doorlopen. Maar ook het landschap, de steden en dorpen en de veelkleurige luchten. Er horen ook stereotypen bij. Zoals de stugheid van de Zeeuw, diens zuinigheid en gebrek aan openheid, de besloten bestuurscultuur en de ons-kent-ons mentaliteit. Gelukkig ontmoet niemand in Zeeland ooit 'de Zeeuw' als metafoor voor de karaktereigenschappen van Zeeland, maar kan hij of zij wel sterk worden beïnvloed via ervaringen door de jaren heen. Vaak blijkt de hiervoor geschetste mentaliteit bij nader inzien trou wens in zowat elke provincie in Nederland voor te komen. Inwoners van Zeeland worden daarmee vergeleken dan ook opeens gewone mensen. Bewoners kunnen door hun ervaringen en gedrag uitstralen wat ze eigen lijk als negatief ervaren: De truttigheid van het (overigens aanvallige) Zeeuwse meisje, de nadruk op folklore en klederdrachten en de enige reden van mensen om naar Zeeland te komen: Zon en strand. Op die manier kan die houding verworden tot imago: Het beeld van deze provin cie wordt door de eigen inwoners bevestigd en in stand gehouden in de richting van niet-inwoners. Zeeland blijkt dan dus écht ver weg van de rest van Nederland te liggen, de ontwikkelingen lopen er achter, het voorzieningenniveau is mager en buiten het zomerseizoen is er niks te doen. De relatie tussen identiteit - hoe zijn we zelf - en imago - hoe zien anderen ons - is sterk en wederzijds beïnvloedbaar. Een verbetering van het imago kan op zijn beurt worden benut om de bestaande identiteit aan te passen: Meer nieuwkomers kunnen structuren openbreken, verjonging kan andere invalshoeken geven voor beleid en de toename van het aantal eigen en hoogwaardige bedrijven kan de innovatie in de provincie bevor deren. Een man op leeftijd? Beschrijvingen van de Zeeuwse identiteit zijn schaars. Behalve de eilan denstructuur en de karakteristieken van de verschillende streken van de provincie - van Bourgondisch of behoudend tot vernieuwend en agra risch - moeten we het hier hebben van enkele imago-onderzoeken die eind '80 en in de negentiger jaren zijn uitgevoerd. De betreffende onder zoeken behandelen de identiteit van Zeeland als 'het imago van Zeeland onder de Zeeuwen'. Daarmee wordt al aangegeven hoe sterk beide begrippen met elkaar zijn verweven. Het imago van Zeeland wordt in de strikte zin van het woord bepaald door het beeld dat anderen van deze provincie hebben. Een veel gebruik te methode voor de beschrijving van dit beeld is om het onderwerp voor te stellen als een mens. De daaraan gehechte eigenschappen staan dan model voor het totaalbeeld. Zeeland wordt door veel niet-Zeeuwen gezien als 'een man op leeftijd, met een kerkelijke inslag, conservatief en ouderwets, wel actief, enthousiast, vrolijk en open van aard'. Daarnaast 164

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2002 | | pagina 166