HET GEZELSCHAP VAN DE ZEE ling. De publieke belangstelling was zo groot dat ik me ineens realiseerde dat je zoiets dus gewoon in een dorpshuis kunt doen. De gelezen voorstelling moet je zien als laboratorium, als proeflokaal, als een kijkje in het atelier. Daarom wil ik er ook niet mee buiten de dorps- grenzen van Kats. Vanaf het allereerste begin was de gelezen voorstelling een opstap om echte voorstellingen te maken. Maar dat spelen heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Dan ben je zo tien jaar verder." Eerst zien en dan geloven De provincie Zeeland krijgt een professioneel theatergezelschap in de schoot geworpen maar laat het -als het om de centen gaat- afioeten. Het provinciaal cultuurbeleid dicteert dat theater "grensverleggend, vernieuwend en risicovol" moet zijn. We zijn hier tenslotte niet achterlijk! Andere evenementen prevaleren. Meer dan eens vervoegt de artistiek leider zich bij de gedeputeerde en zijn ambte naren. Nee is en blijft het antivoord. Een houding die ertoe leidt dat ook de lan delijke subsidiegevers de hand op de knip houden. De kip en het ei, zo gaat dat. "Het concept was helder. Ik heb dat ook onmiddellijk uitgelegd bij de provincie. En later, toen we 'De Dijk' hadden gerealiseerd en toen Willem Nijholt een stuk van Hella Haasse regisseerde en we dat voor volle schouwburgen door het land speelden en in Middelburg, hoefde ik toch niet meer uit te leggen wat we bedoelden? Toen was het toch ook tastbaar! We hebben er zoveel zelf in geïnvesteerd. Al die toneelmakers en schrij vers hebben het tien jaar volgehouden en altijd voor niks. Een onkosten vergoeding kregen ze, maar vaak minder dan de benzine die ze kwijt waren. Op een gegeven moment hadden we zoveel tegenstand, het kwam er op neer dat we jarenlang niks meer mochten en konden maken. Toen zei ik: nu benader ik mijn mensen niet meer. Nu wil ik hen niet meer voor niks vragen. Als je niet een kleine basis hebt van waaruit je je kunt ontwikkelen houdt het op. Als de tegenstand bij de subsidiegevers zo massief is, ook al is er erkenning op allerlei niveaus maar buiten de provincie, dan moet je ook een keer zeggen: nou ja, geprobeerd en niet gelukt. Begrijp me goed: ik vind niet dat je totaal afhankelijk moet zijn van subsidies. Dat zou een grote vergissing zijn, dat heb ik toch ook erva ren in die tien jaar. Want dan ben je ook afhankelijk van de luimen en de tendenzen van de overheid, hoezeer je het geld ook nodig hebt. Maar het toneel heeft, vind ik, ook een maatschappelijk rol. De maatschappij heeft dus ook een zekere financiële verantwoordelijkheid. Als je naar een zie kenhuis gaat dan is evident: het kost zoveel. Het zijn wel de zorgverzeke raars die dat betalen maar het kost geld en dat verbaast niemand. Nou, bij het toneel is dat niet anders." "Ik kan me de terughoudendheid van de bestuurders enigszins voorstel len. Zeeland is natuurlijk een wonderlijke provincie. Dit soort activiteiten hebben hier nog nooit professioneel plaatsgevonden. Logisch: Zeeland 118

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2002 | | pagina 120