HET GEZELSCHAP VAN DE ZEE Scène uit 'De Dijk' van Jan Schuurman Hess. Met o.m. Huib Rooymans, Tineke Schrier, Piet Korte- knie, en v.l.n.r. op de foto Petra Laseur, Johan Ooms, Has Drijver, Rense Royaards. "Als Hella Haasse een nieuw stuk voor ons schrijft dan trekt zij samen op met de mensen die het gaan spelen. Maar niemand betwist de kwaliteit van haar schrijverij, snap je, dat dat deugt. Dat dat speltechnisch gevoed kan worden door de ervaringen van de regisseur en de toneelmakers spreekt vanzelf. Toen ik 'De Dijk' had geschreven en Kees Scholten, de regisseur, behoefte had aan een feest in het stuk, heb ik 's avonds er een scène tussen geschreven. In die zin ben ik natuurlijk flexibel, al let je wel goed op de literaire motieven en mogelijkheden." "De toneelpraktijk in Nederland heeft zich aan het begin van de jaren zeventig echt van de schrijvers afgekeerd. En op de toneelscholen is die ontwikkeling, wonderlijk genoeg, nog steeds aan de hand. Ik heb recente lijk een aantal presentaties gezien van derdejaars studenten van de toneelschool in Amsterdam. Op een enkeling na maakten ze allemaal hun eigen tekst. Er was één meisje dat een monoloog speelde van een ander meisje, maar alle anderen deden hun eigen ding. Je ziet daar niemand die een tekst neemt van om het even wie. Het is opvallend: Nederlandse toneelliteratuur wordt niet gedrukt, wordt niet gelezen en wordt niet gerecenseerd. Het bestaat dus eigenlijk nauwelijks. Ja, er is een uitgeverij in Amsterdam, de International Theatre Bookshop, die drukken toneel teksten af. Inderdaad, voor die opleiding van dramaturgen, voor theater wetenschappers. Maar het wordt niet gelezen. Neem Abel Herzberg. Die man heeft in 1934 een toneelstuk geschreven, 'Vaderland', waarin hij waarschuwt voor het lot van de joden onder het 116

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2002 | | pagina 118