ATER IN ZEELAND
worden verbeterd en dat lozingen op het oppervlaktewater zoveel moge
lijk moeten worden tegengegaan. Het is echter het waterschap dat door
het beheer van afvalwaterzuiveringsinstallaties zorgt voor een goede
waterkwaliteit en het zijn de gemeenten die rioleringen aanleggen om
lozing van afvalwater op het oppervlaktewater te voorkomen. Het zijn
ook de waterschappen en de gemeenten die voor deze werkzaamheden
de burgers een belastingaanslag opleggen.
Water hoog op de politieke agenda
Water is essentieel voor de drinkwatervoorziening, de landbouw,
de industrie en de natuur, bovendien aantrekkelijk voor woongenot en
recreatie. Water vormt echter ook altijd een bedreiging voor onze veilig
heid. De toenemende vraag naar water, met name waar verschillende
groepen aanspraak maken op hetzelfde water en de constatering dat we
tegen de grenzen van het systeem oplopen (wateroverlast, verdroging,
slechte waterkwaliteit) hebben er toe geleid dat we anders over water
en waterbeheer zijn gaan denken.
De afgelopen jaren is ook Zeeland herhaaldelijk geconfronteerd met
een grote regenwateroverlast. We herinneren ons in dit verband nog
de ondergelopen akkers, weilanden, straten en kelders in Tholen (najaar
1998). Schade, die in veel gevallen door het Rijk vergoed moest worden.
Deze materiële schade zorgde er voor dat 'water' bovenaan de politieke
agenda van alle overheidsinstanties kwam te staan en dat er plannen
gemaakt werden voor maatregelen om dergelijke schades in de toekomst
te voorkomen. Verschillende commissies werden daartoe aan het werk
gezet. Die hebben daar een zware taak aan, want bij de beantwoording
van de vraag hoe het waterbeheer in de 21ste eeuw moet worden gevoerd,
moeten ze ook rekening houden met serieus te verwachten hogere water
standen als gevolg van de zeespiegelstijging. Klimaatverandering door
opwarming van de aarde is daar onder andere debet aan.
Anders denken over water
Recent is het kabinetstandpunt over het waterbeleid in de 21ste eeuw
openbaar gemaakt in een rapport onder de titel 'Anders omgaan met
water'. Daarin wordt geconstateerd dat het huidige systeem van water
beheer zeker niet in staat is om toekomstige ontwikkelingen op te van
gen. Om Nederland de komende eeuw met betrekking tot water veilig,
leefbaar en aantrekkelijk te houden voor wonen, werken en recreëren is
een omslag in het waterbeleid en in het denken over water noodzakelijk,
zo staat er in dat rapport.
'Anders denken over water' betekent niet dat er voorheen 'verkeerd' over
water werd gedacht. Het waterbeleid van vroeger heeft ons land immers
gevormd tot wat het nu is. Zonder dat oude beleid hadden we wellicht
nooit het economisch zwaartepunt van Nederland in het lage westen en
zuidwesten van Nederland kunnen creëren. Evenzo zijn beleidsbeslissin-
62