Ruimte, veerkracht en dynamiek WATER IN ZEELAND afgevoerd. Het waterschap zal hiervoor een sloot verbreden en de pro vincie heeft -om het project mogelijk te maken - een financiële bijdrage beschikbaar gesteld. Een tweede veelbelovend voorbeeld betreft de samen werking tussen de gemeente Schouwen, het waterschap Zeeuwse Eilanden en de provincie om de wateroverlast in de woongebieden in de Kop van Schouwen aan te pakken. Ook kan er gewezen worden op de diverse optimalisatiestudies die waterschappen en gemeenten uitgevoerd hebben of bezig zijn uit te voeren, waardoor een optimale afstemming tussen rio lering en waterzuiveringsinstallatie wordt bereikt tegen de laagste maat schappelijke kosten. Zij vormen het bewijs dat meer samenwerking in de waterketen (het traject drinkwater - riolering - zuivering) tot beduidende kostenvoordelen kan leiden. Het waterhuishoudingsplan geeft aan dat een verdere oriëntatie op allerlei andere mogelijkheden voor betere samenwerking en optimalisatie in de waterketen nodig is. Heel veel zal in een planmatige opzet moeten terugkeren in de water beheersplannen van de waterschappen. Daaraan wordt op dit moment gewerkt. In ieder geval is een toereikend budget nodig. De regio zal zelf uiteraard een substantieel deel daarvan moeten leveren. Het waterhuishoudkundig beheer moet worden aangepast. Primair zullen de waterschappen hier van de kosten moeten dragen. De gemeenten zullen water veel meer als ordenend principe moeten erkennen en doen doorwerken in hun uitbrei dingsplannen. De kosten hiervan zijn in eerste instantie voor rekening van de gemeenten. Daarnaast is het zondermeer nodig dat het rijk extra financiële middelen beschikbaar stelt voor de versnelde inhaalslag die we moeten gaan plegen. Een inhaalslag enerzijds gericht op het corrigeren van de scheefgroei in het verleden en anderzijds om bijtijds te anticiperen op komende klimaats veranderingen. Zonder forse extra middelen van het rijk zullen we die inhaalslag in Zeeland niet kunnen maken. Daarvoor is het financieel draagvlak, als gevolg van de geringe bevolkingsdichtheid, in onze provincie te gering. In de functietoekenning in het provinciale waterhuishoudingsplan wordt met een meervoudig gebruik van water rekening gehouden. Het is een uitdaging om alle functies en alle claims op water, niet met elkaar in conflict te laten komen. Op die manier is onze aandacht gericht op het functioneren van het water als onderdeel van het ecosysteem. Een veel omvattend systeem. En vanuit deze ecocentrische benadering willen we Zeeland aantrekkelijk maken en houden. Ruimte, veerkracht en dynamiek. Daar gaat het om, want Zeeland is nooit af. 73

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2001 | | pagina 75