WATER IN ZEELAND Speerpunt vijf is Water in de stad. Water in de stad (en in de dorpen) leeft. In de landelijke Vierde nota waterhuishouding heeft het water in bebouwd gebied een prominente plaats in het waterbeheer gekregen en staat het op vele fronten volop in de belangstelling. Het water in bebouwd gebied kent specifieke proble men als (grondwater)overlast en een slechte waterkwaliteit door vervui ling. Daarnaast kent het water in de stad verschillende potenties voor de ecologie, het stedelijk landschap of de stadsrecreatie. Door oppervlaktewater, grondwater, ecologie, drinkwater, riolering en afvalwaterzuivering in samenhang te zien (en niet langer sectoraal) kan duurzaam stedelijk waterbeheer op de meest effectieve wijze worden gerealiseerd. De provincie streeft naar stedelijke watersystemen die duur zaam, gezond en veerkrachtig zijn. Dit lijkt eenvoudig maar de realisatie daarvan is complex en vraagt een grote inzet van bestuurders, beheer ders en bewoners. Kortom van ons allemaal! Door onder andere de vuil uitworp via overstorten, een achterstand in het baggeren van de water bodem en het decennia lang ontwerpen van stedelijke watersystemen, zonder aandacht voor de ecologische potenties van het gebied, voldoen de stedelijke watersystemen in Zeeland doorgaans nog niet aan het streef beeld van duurzame watersystemen. Er is hier dus nog veel te doen. Het laatste speerpunt betreft het bevorderen van de efficiency in de waterketen. De waterketen bestaat uit waterwinning, distributie, gebruik, zuivering en lozing of hergebruik van water. Hergebruik van water biedt kansen om het gebruik van met name grondwater te beperken. Daarnaast wordt verwacht dat door het optimaliseren van de waterketen financiële winst kan worden geboekt. Zoet (grond)water is schaars in de provincie Zeeland. Zeeland is niet zelfvoorzienend in de levering van drink- en industriewa ter. Bovendien zorgt de waterwinning mede voor verdroging van natuur gebieden en neemt de watervraag volgens de prognose nog steeds toe. Reden te meer om waterbesparing in huishoudens en industrie te stimu leren en met de waterketenbeheerders mogelijkheden voor het efficiënt omgaan met water te onderzoeken. Studies wijzen uit dat een grotere efficiency in de waterketen tot de mogelijkheden behoort als betrokken instanties nauwer met elkaar gaan samenwerken, of via overeenkomsten beheersonderdelen aan elkaar overdragen. Voor de burger betekent dit een product van minstens dezelfde kwaliteit tegen een lagere prijs. Die mogelijkheid moet men niet laten lopen. Verbeterde samenwerking in de waterketen kan bovendien de aanpak van water in de stad ten goede komen. De samenwerking tussen de verschillende overheden kan veel opleveren. Een mooi voorbeeld is het project in Scherpenisse waarin de gemeente Tholen het initiatief van de woningbouwvereniging heeft overgenomen om de grondwateroverlast in deze wijken aan te pakken. Er zullen wadi's in de wijk worden aangelegd, waarbij het regenwater beter kan worden 72

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2001 | | pagina 74