DICHTER BIJ DE ZEEUWSE DELTA keuze voor het collectief belang, dan moeten we proberen dat om te draaien. Campagnes die het collectief belang benadrukken hebben alleen zin, als ze tevens zekerheden verschaffen over het gedrag van anderen. Is dat niet mogelijk, dan zou teveel nadruk op het collectief belang wel eens averechts kunnen werken. Hij zegt dat men eigenlijk bij de overheidsvoorlichting een analyse zou verwachten van de problematiek van gedragsbeïnvloeding bij grote aantallen mensen. Maar het gebeurt nauwelijks, omdat overheidsvoorlichting, zo heet het, niet gedragsbeïnvloedend mag zijn. Ze moet erop gericht zijn individuele burgers te informeren, opdat deze in vrijheid kunnen kiezen. Door keuze vrijheid als uitgangspunt te nemen wordt de onzekerheid over de keuzen van anderen vergroot. Teveel keuzen in het individueel belang kunnen nadelig uitpakken voor de samenleving als geheel. Tegelijkertijd kan een beroep op het collectief belang geen vrijbrief betekenen de individuele vrijheid naar believen in te perken. Ook alweer zo'n tien jaar geleden stelde Adri Roon dat voorlichting bij Nederlandse ministeries te vaak op de afzender gericht is en niet op de beoogde ontvanger. Er wordt in de voorlichting aangegeven wat goed is voor de samenleving en met die boodschap wordt een beroep gedaan op de individuele ontvanger. Volgens Roon betekent dit een sociaal dilem ma. Om problematische maatschappelijke vraagstukken op te lossen is het vaak nodig dat bepaalde gewoontes worden afgeleerd en of dat nieuw gedrag wordt aangeleerd. De laatste jaren richten rijksoverheden in toenemende mate hun pijlen op medespelers in de regionale samenleving. In de vierde Nota water huishouding legt het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de nadruk op 'de methode van het open plan proces' met als doel het realiseren van de verschillende plannen rond de grote watersystemen. Daarnaast kondigt de vierde Nota aan dat het Rijk, het Interprovinciaal Overleg, de Vereni ging van Nederlandse Gemeenten en de Unie van Waterschappen samen een communicatiestrategie water gaan ontwikkelen. Daardoor moet het niveau van kennis over water verhoogd worden en het besef groeien dat een goede en veilige waterhuishouding onontbeerlijk is voor Nederland: problemen zoals veiligheid en verdroging kunnen alleen gezamenlijk worden opgelost. Daarnaast is het tijdig ter beschikking kunnen stellen van informatie over stormvloeden, hoogwater op de rivieren, waterkwa liteit, calamiteiten etcetera van belang. In relatie tot het internationale waterbeleid stelt de nota dat instanties als de I.C.B.S. verantwoording dienen af te leggen naar de politiek en de betrokken burgers. Een open opstelling is van wezenlijk belang voor het verkrijgen van draagvlak. De Commissie Waterbeheer 21e eeuw signaleert een aantal knelpunten op het gebied van communicatie over waterproblemen. Ten eerste is de overheid te weinig bekend met de beleving van veiligheid en waterover last door burgers. Vervolgens wordt het waterbeheer teveel vanuit de ratio en te weinig vanuit de emotie ingevuld. Ten derde worden de risi co's van het leven in de Nederlandse Delta met zijn altijd aanwezige kans op overlast en overstromingen onvoldoende gecommuniceerd. Verder 55

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2001 | | pagina 57