10 JAAR AQUATISCHE ECOTECHNOLOGIE
inzetbaar zijn. In het curriculum is ruimte gecreëerd om aandacht te
besteden aan internationale problemen en ook wordt een aantal malen
een internationale studiereis ondernomen. Zo staan veldstudieweken op
het programma naar Frankrijk, Oostenrijk en Polen. Het grootste deel
van de vierdejaars studenten gaat op stage naar het buitenland. Verre
bestemmingen zijn daarbij in toenemende mate populair (o.a. Australië,
Nieuw Zeeland, Costa Rica, Suriname, USA, Canada). Dankzij internet
kan ook in deze landen een professionele stagebegeleiding gegarandeerd
worden.
Ook ontstond al snel de gedachte om de opleiding interessant te maken
voor buitenlandse studenten.
In 1995 startten de eerste 30 Spaanse studenten met de opleiding. Voor
hen waren aspecten als praktijkgericht onderwijs, een buitenlandse oplei
ding en een op een belangrijke milieucompartiment gerichte opleiding
redenen om een aantal maanden per jaar in Vlissingen te studeren. Deze
studenten volgden allemaal het volledige vierjarige traject. Ze kwamen
ieder studiejaar hun practica in Nederland afleggen en voerden het theo
retisch deel in Spanje uit. Na vier jaar wachtte voor hen het officiële
Nederlandse diploma Ingenieur Aquatische Ecotechnologie. Inmiddels
volgen ruim 300 Spaanse studenten de opleiding.
Om de opleiding toegankelijk te maken voor meer buitenlandse studen
ten en ook voor een bredere groep studenten worden thans nieuwe
internationale studieprogramma's ontwikkeld. De vele ideeën en contac
ten die zijn opgedaan bij de organisatie van het Youth World Water
Forum zijn daarbij een grote bron van inspiratie.
Links: Indira Khurana
leidt een workshop.
Rechts: Lia Otterspeer
ondertekent de Decla
ration of Support in de
Nieuwe Kerk te
Middelburg namens de
Ecological Management
Foundation.
Scheldesymposium
Binnen de Nederlandse context heeft de opleiding zich ontwikkeld tot de
beste in zijn soort. Bij de laatste visitatie (rapport van 2001) door een
onderzoekscommissie van de HBO-Raad scoorde de opleiding op vrijwel
alle punten positief, daarmee alle andere opleidingen ruim achter zich
latend. Ook de eerste visitatiecommissie in 1994 oordeelde al gunstig
over dit paradepaardje van de Hogeschool Zeeland.
In 1993 trad de opleiding naar buiten met een internationaal Scheldesym
posium. De bedoeling was aan de hand van de problematieken van het
42