O JAAR AQUATISCHE ECOTECHNOIOGIE
aan stonden multidisciplinariteit en het internationale perspectief hoog
in het vaandel. Wat die multidisciplinariteit betreft waren er drie hoofd
bestanddelen in het leerplan, afkomstig uit de chemie, de ecologie en de
natte civiele techniek.
Al snel werd het curriculum van de opleiding gekoppeld aan de struc
tuur en de inhoud van de 3e nota Waterhuishouding die in 1990 gepre
senteerd werd. De rode draad binnen de opleiding daarbij werd de
gedachte dat analyse en oplossing van de problemen op het gebied van
waterbeheer gebaseerd moeten zijn op het duurzaam functioneren van
aquatische systemen.
Begin jaren 90 was het curriculum in de eerste twee studiejaren vooral
vakgericht en werd in het derde studiejaar meer in projecten gewerkt.
Men kreeg al snel de overtuiging dat probleemgeoriënteerd thematisch
projectonderwijs effectiever zou kunnen zijn. Dat bleek het geval. Sinds
1997 wordt uitsluitend thematisch projectonderwijs aangeboden. Dit houdt
in dat van meet af aan in groepen gewerkt wordt aan de bestudering en
oplossing van een reeks praktijkproblemen en dat alle vakken direct
geïntegreerd worden aangeboden. Een aantal voorbeelden van thema's
zijn: getijdengebieden, rivieren, drinkwater, bemonstering en analyse,
projectmanagement, kustverdediging, stadswateren, verdroging, water
bodems, etc. In totaal zijn er 26 thema's. De studenten werken 5 tot 10
weken volgens een plan van aanpak dat ze zelf op moeten stellen en
ronden ieder project af met een schriftelijke of mondelinge rapportage.
Hierdoor zijn studenten meer gemotiveerd en worden ze beter voorbe
reid op het werken in multidisciplinaire projectteams dan in het klassieke
onderwijsmodel.
Internationalisering
De opleiding is gebaseerd op de Nederlandse manier van omgaan met
water. Hoewel de lokale situatie in veel landen niet vergelijkbaar is met
de Nederlandse situatie, is de manier van denken breed toepasbaar.
Uiteraard is het van belang om altijd rekening te houden met de specifieke
context waarin problemen zich afspelen, inclusief ecologische, economi-
Twee beelden van sche, sociologische en culturele aspecten. Dit voor ogen houdende bete
workshops. kent het dat de afgestudeerden in principe in internationale projecten
41