DELTA\ III J L1 WINDSTROOM Gek NAAMGEVING DELTA II ik gestie wordt gedaan of de afkorting DnB een goed alternatief kan zijn. Lang hoeft men daar niet over na te denken. De Nederlandsche Bank (DNB) draagt die letters al. Dus ook dat idee verdwijnt in de prullenbak. Maar niet alleen aan de naam wordt af en toe gesleuteld. Er blijken bij DELTA ook goochelaars te werken. In 1994 verschijnt van de hand van een van de medewerkers van de afdeling Milieu de notitie 'Windstroom: het overwegen waard'. De schrijver van deze notitie is een enthousiast pleitbezorger voor Windenergie. Echter zo begaan met de problematiek dat hij de wieken van een windmolen toevoegt aan het topje van de Griekse DELTA. Dat is eens maar nooit weer. DELTA medewerkers waren creatief bezig met het logo. De onvrede over de te lange titel leeft onderhuids voort. In de volks mond blijft DELTAN of DELTA Nuts hangen. Dat laatste is weer een doorn in het oog van adjunct-directeur Financiën Harry Snijders, die veel in het Engels zaken doet. Hij krijgt vaak te maken met Engelstalige gesprekspartners die jolig reageren op de afkorting 'nuts' wat toch echt 'gek' betekent. Harry Snijders is dan ook zeer in zijn nopjes als hij in 1997 als voorzitter van de werkgroep 'Huisstijl' het handboek mag presenteren. In het handboek krijgt de kleur van het logo ook een naam: process-blue; de kleur blauw die standaard bij het drukproces wordt gebruikt en daar door ook de goedkoopste is. Dit blauw hoeft niet te worden gemengd en hoe toevallig...de kopletters van de PZC dragen dezelfde kleur. Bij de PZC wordt de kleur wel eens gekscherend 'margarine' blauw genoemd. Deze kleur roept associaties op met de goedkope margarine Blue Band. De huisstijl is dan wel keurig in een handboek vastgelegd; dat wil niet zeggen dat iedereen daar ook naar handelt. Met man en macht tracht de afdeling Communicatie vast te houden aan de afspraken, maar deze slaagt daar niet volledig in. Dat ligt vaak aan oorzaken van buitenaf of aan financiële beperkingen. Zo staan op alle elektriciteitshuisjes in de provincie- de zogenaamde PZEM-kotjes - nog de letters PZEM. Die naam vervangen loopt fors in de papieren en eigenlijk vindt de DELTA- leiding het geen halszaak. Maar uit de bedrijfsfilm wordt wel een stukje geknipt waarop een monteur in actie is te zien met een PZEM-logo op zijn werkkleding. Dat DELTA geld over de brug smijt, is een fabel. Althans, dat geldt zeker niet voor de afdeling Communicatie. Niks geen dure reclamebureau's. De communicatie-medewerkers bedenken tweede helft jaren negentig gewoon zelf de pay off's bij het DELTA beeldmerk. De kreten 'Verras send veelzijdig' en 'Altijd in beweging' worden nog altijd gebruikt. 180

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2001 | | pagina 182