DELTA\
III
J L1
WINDSTROOM
Gek
NAAMGEVING DELTA
II
ik
gestie wordt gedaan of de afkorting DnB een goed
alternatief kan zijn. Lang hoeft men daar niet over
na te denken. De Nederlandsche Bank (DNB)
draagt die letters al. Dus ook dat idee verdwijnt
in de prullenbak.
Maar niet alleen aan de naam wordt af en toe
gesleuteld. Er blijken bij DELTA ook goochelaars
te werken. In 1994 verschijnt van de hand van een
van de medewerkers van de afdeling Milieu de
notitie 'Windstroom: het overwegen waard'.
De schrijver van deze notitie is een enthousiast
pleitbezorger voor Windenergie. Echter zo begaan
met de problematiek dat hij de wieken van een
windmolen toevoegt aan het topje van de Griekse
DELTA. Dat is eens maar nooit weer.
DELTA medewerkers
waren creatief bezig
met het logo.
De onvrede over de te lange titel leeft onderhuids voort. In de volks
mond blijft DELTAN of DELTA Nuts hangen. Dat laatste is weer een
doorn in het oog van adjunct-directeur Financiën Harry Snijders, die
veel in het Engels zaken doet. Hij krijgt vaak te maken met Engelstalige
gesprekspartners die jolig reageren op de afkorting 'nuts' wat toch echt
'gek' betekent. Harry Snijders is dan ook zeer in zijn nopjes als hij in 1997
als voorzitter van de werkgroep 'Huisstijl' het handboek mag presenteren.
In het handboek krijgt de kleur van het logo ook een naam: process-blue;
de kleur blauw die standaard bij het drukproces wordt gebruikt en daar
door ook de goedkoopste is. Dit blauw hoeft niet te worden gemengd en
hoe toevallig...de kopletters van de PZC dragen dezelfde kleur. Bij de
PZC wordt de kleur wel eens gekscherend 'margarine' blauw genoemd.
Deze kleur roept associaties op met de goedkope margarine Blue Band.
De huisstijl is dan wel keurig in een handboek vastgelegd; dat wil niet
zeggen dat iedereen daar ook naar handelt. Met man en macht tracht
de afdeling Communicatie vast te houden aan de afspraken, maar deze
slaagt daar niet volledig in. Dat ligt vaak aan oorzaken van buitenaf of
aan financiële beperkingen. Zo staan op alle elektriciteitshuisjes in de
provincie- de zogenaamde PZEM-kotjes - nog de letters PZEM. Die
naam vervangen loopt fors in de papieren en eigenlijk vindt de DELTA-
leiding het geen halszaak. Maar uit de bedrijfsfilm wordt wel een stukje
geknipt waarop een monteur in actie is te zien met een PZEM-logo op
zijn werkkleding.
Dat DELTA geld over de brug smijt, is een fabel. Althans, dat geldt zeker
niet voor de afdeling Communicatie. Niks geen dure reclamebureau's.
De communicatie-medewerkers bedenken tweede helft jaren negentig
gewoon zelf de pay off's bij het DELTA beeldmerk. De kreten 'Verras
send veelzijdig' en 'Altijd in beweging' worden nog altijd gebruikt.
180