ZEEUWSE HAVE NS ALS VESTIGINGSPLAATS
Commissie in Brussel probeert om een wet- en regelgeving op te stellen
die de eerlijke concurrentie tussen havens moet waarborgen. Veel succes
heeft de Europese Commissie echter op dit punt nog niet geboekt.
Urban area
Port/industrial area
Motorway
Motorway in development
Waterway
Railway
Railway in development
Tunnel under construction
-•f-v Airport
Province of Zeeland
The Hague
Zoals reeds gezegd, wanneer over de concurrentiepositie van een haven
wordt gesproken dan wordt per definitie een vergelijking gemaakt. Een
haven neemt namelijk nooit zelfstandig 'een positie' in. De eigen positie
kan pas duidelijk worden wanneer je gaat vergelijken met andere havens.
Daarom is het van belang dat bij
het maken van vergelijkingen geen
appels met peren worden vergele
ken. Hoewel de havens van
Vlissingen en Terneuzen bijvoor
beeld onder één bestuur, dat van
Zeeland Seaports staan, en zij bij de
realisatie van de tunnel onder de
Westerschelde in 2003 ook via de
weg deel gaan uitmaken van één
havengebied, kan hun concurren
tiepositie niet gelijkwaardig ge
noemd worden. Zelfs de positie
van de Buitenhaven nabij de stad
Vlissingen kan in dat opzicht niet
vergeleken worden met die van het
havengebied Vlissingen-Oost. Elk
van deze havengebieden heeft zijn
eigen voor- en nadelen, zijn eigen
kansen en zijn eigen zwaktes.
Als men dan toch een vergelijking
wil maken, dan is de vraag aan de
orde wat men wil vergelijken. Dat
hangt uiteraard van het doel af.
Veelzeggend is in dit verband ook
de frase: 'Where you stand depends
on where you sit'. Met andere
woorden, hoe je vergelijkt hangt
af van hoe je kijkt, hetgeen weer
afhangt van de maatschappelijke
positie die je inneemt. Wanneer
men bijvoorbeeld als havenma-
nagement informatie over de kwa
liteit van de eigen vestigingsplaats
wil krijgen, dan vergelijkt men op
zaken als nautische toegankelijk
heid, grondprijs, achterlandverbin
dingen, milieurandvoorwaarden,
ruimtelijke plannen van provincie
Root
The Netherlands
Vlissingen
Vlissingen
ngland
96