D A N I I JAN PISTES BRUINOOGE
overslag van Hessenatie met een verwachte werkgelegenheid voor zo'n
1500 mensen. Verbrugge is een andere verlader, die zich niet voor niets
in het Vlissingse gevestigd heeft. Ook Verbrugge brengt nieuwe werkge
legenheid met zich mee. Dan zijn er bovendien de fruit- en andere trafie
ken, die zich hier eerder vestigden. Natuurlijk, er zijn ook bedrijven die
afhaakten. Tegenstanders van Daan zijn de eersten om daarop te wijzen.
En op het ogenblik van het schrijven van dit verhaal is er nog heel wat
grond die op een bestemming wacht.
Dit artikel is geen politiek forum. Het debat wordt in de openbaarheid
gevoerd. Vooralsnog ziet het er echter naar uit dat de havenontwikkeling
in Zeeland een recent succesverhaal is, waarin Daan Bruinooge niet de
minste medespeler is. Een andere kant van de zaak is, dat niet de poli
tiek, noch de overheid, maar ondernemers het primaat hebben in de uit
eindelijke beslissing waar ze zich gaan vestigen. Of dan een openbaar
lichaam als een Havenschap met bestuur van politici de beste oplpssing
is, daarover zijn de meningen verdeeld en niemand kan voorspellen of
deze constructie eeuwigheidswaarde heeft.
Over het imago van Zeeland gaan we het hier niet hebben, maar dat een
directe werkgelegenheidsimpuls een positieve uitwerking ook op de in
directe werkgelegenheid heeft, dat hoeft niet uitgelegd te worden. Als
Hessenatie 1500 gekwalificeerde werknemers aantrekt, dan nemen die
werknemers vrouwen en kinderen mee, dan worden schoolklassen gro
ter, dan verkoopt de bakker meer brood, dan... Ja, maar is er dan voor
die vrouwen ook werk? Of als het vrouwen zijn die aangetrokken wor
den, komen hun mannen dan aan de bak? Het probleem is veel nijpen
der. Zijn die 1500 er wel en al die anderen die in de slipstream vacatures
opleveren? Bovendien, het ging niet alleen om 1500 van Hessenatie, maar
om nog eens 300 voor deze en 400 voor gene.
Daan Bruinooge heeft er wel vertrouwen in, al moet hij toegeven dat het
probleem van voldoende aantal en voldoende kwaliteit een probleem kan
zijn. Voorlopig pendelen nog heel wat werknemers naar buiten Zeeland.
Die zouden ook dichtbij huis werk kunnen vinden. Voorlopig is de deel
name van het aantal vrouwen in het arbeidsproces voor uitbreiding vat
baar. En waarom zouden jongeren niet naar Zeeland komen? Cultuur?
Het centrum van Antwerpen is een half uur van Goes. Als straks die tun
nel er ligt zitje zó in Gent of Brugge. Brussel is ruim een uur. Rotterdam
ook. Zeeland heeft zoveel ruimte om aangenaam te leven. Zeeland heeft
de ruimte om jonge mensen perspectieven te bieden, die verstopte stede
lijke conglomeraten niet hebben. Van de agglomeratierand naar het cen
trum van Amsterdam is in reistijd vaak langer dan van een domicilie in
Zeeland naar het centrum van een van de wereldsteden in het Hollands-
Vlaamse Rijn-Schelde centrumgebied van Europa.
Op het keizersbolwerk?
Het kost geen moeite om nog vele bladzijden vol te schrijven over de
havenontwikkeling en vooral over de samenwerkingsverbanden. Daan
93