D A N I I JAN PISTES BRUINOOGE overslag van Hessenatie met een verwachte werkgelegenheid voor zo'n 1500 mensen. Verbrugge is een andere verlader, die zich niet voor niets in het Vlissingse gevestigd heeft. Ook Verbrugge brengt nieuwe werkge legenheid met zich mee. Dan zijn er bovendien de fruit- en andere trafie ken, die zich hier eerder vestigden. Natuurlijk, er zijn ook bedrijven die afhaakten. Tegenstanders van Daan zijn de eersten om daarop te wijzen. En op het ogenblik van het schrijven van dit verhaal is er nog heel wat grond die op een bestemming wacht. Dit artikel is geen politiek forum. Het debat wordt in de openbaarheid gevoerd. Vooralsnog ziet het er echter naar uit dat de havenontwikkeling in Zeeland een recent succesverhaal is, waarin Daan Bruinooge niet de minste medespeler is. Een andere kant van de zaak is, dat niet de poli tiek, noch de overheid, maar ondernemers het primaat hebben in de uit eindelijke beslissing waar ze zich gaan vestigen. Of dan een openbaar lichaam als een Havenschap met bestuur van politici de beste oplpssing is, daarover zijn de meningen verdeeld en niemand kan voorspellen of deze constructie eeuwigheidswaarde heeft. Over het imago van Zeeland gaan we het hier niet hebben, maar dat een directe werkgelegenheidsimpuls een positieve uitwerking ook op de in directe werkgelegenheid heeft, dat hoeft niet uitgelegd te worden. Als Hessenatie 1500 gekwalificeerde werknemers aantrekt, dan nemen die werknemers vrouwen en kinderen mee, dan worden schoolklassen gro ter, dan verkoopt de bakker meer brood, dan... Ja, maar is er dan voor die vrouwen ook werk? Of als het vrouwen zijn die aangetrokken wor den, komen hun mannen dan aan de bak? Het probleem is veel nijpen der. Zijn die 1500 er wel en al die anderen die in de slipstream vacatures opleveren? Bovendien, het ging niet alleen om 1500 van Hessenatie, maar om nog eens 300 voor deze en 400 voor gene. Daan Bruinooge heeft er wel vertrouwen in, al moet hij toegeven dat het probleem van voldoende aantal en voldoende kwaliteit een probleem kan zijn. Voorlopig pendelen nog heel wat werknemers naar buiten Zeeland. Die zouden ook dichtbij huis werk kunnen vinden. Voorlopig is de deel name van het aantal vrouwen in het arbeidsproces voor uitbreiding vat baar. En waarom zouden jongeren niet naar Zeeland komen? Cultuur? Het centrum van Antwerpen is een half uur van Goes. Als straks die tun nel er ligt zitje zó in Gent of Brugge. Brussel is ruim een uur. Rotterdam ook. Zeeland heeft zoveel ruimte om aangenaam te leven. Zeeland heeft de ruimte om jonge mensen perspectieven te bieden, die verstopte stede lijke conglomeraten niet hebben. Van de agglomeratierand naar het cen trum van Amsterdam is in reistijd vaak langer dan van een domicilie in Zeeland naar het centrum van een van de wereldsteden in het Hollands- Vlaamse Rijn-Schelde centrumgebied van Europa. Op het keizersbolwerk? Het kost geen moeite om nog vele bladzijden vol te schrijven over de havenontwikkeling en vooral over de samenwerkingsverbanden. Daan 93

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2000 | | pagina 95