DANIËI JAN PIETER BRUINOOGE Havenontwikkeling De grondsanering vond plaats in het begin van Bruinooges optreden als gedeputeerde, begin jaren negentig. Zijn gelijk heeft hij bewezen met financiële resultaten en met de vestiging van nieuwe bedrijven, waarbij met name de Vlissingse kant van Zeeland Seaports zich heeft ontwikkeld tot een logistieke haven. "Vriend en vijand weten, dat wij de beste natte infrastructuur van Europa hebben", zegt Daan, "maar dat is niet genoeg, je moet ook voldoende massa hebben om de voordelen van een mainport te kunnen krijgen. Het maakt voor een logistieke vervoerder verschil of hij 1000 containers van Vlissingen naar Basel moet brengen, of dat je een jaarcontract voor 50.000 containers kunt sluiten. (Nou verzin ik maar wat)". Samenwerking met Rotterdam in de Scaldiahaven, de komst van Hessenatie, het zijn keerpunten in de ontwikkeling. Behalve dat Zeeland Seaports een uitstekende natte infrastructuur heeft (Westerschelde, Kanaal door Zuid-Beveland, Schelde-Rijnkanaal) is hier bovendien nog ruimte. Dat kan uitgebuit worden. Het is niet meer zo eenvoudig als vroeger om bijvoorbeeld dorpen ten gunste van de Antwerpse havenont wikkeling van de kaart te vegen. Maar ook de schaalvergroting is een argument om meer zeewaarts oplossingen te zoeken. Schaalvergroting in containers en in buiktrafiek. Dat betekent tegelijk dat de Vlissingse havens schepen met een lowlow-waterspring (d.i. de gemiddelde laagste laagwaterstand) van zo'n 17 meter moeten kunnen ontvangen. Gear Bulk laat vijfde generatie forestproductsschepen in China bouwen van dat formaat. En met de containers is het niet anders. De Deense reder Regina Maersk laat al schepen bouwen van 8000 TEU (Twenty feet Equivalent Unit, dus waar 8000 twintig-voets containers op vervoerd kunnen worden). Het feit dat er samenwerking met Rotterdam is en dat Hessenatie er komt betekent voor Daan Bruinooge dat Vlissingen daarmee definitief op de wereldhavenkaart is geplaatst. Als een gigant als Hessenatie komt, kun je in Den Haag en in de wereld duidelijk maken dat deze haven iets voorstelt. Hessenatie zet alleen in Antwerpen 32 miljoen ton om. Dat is meer dan Vlissingen en Terneuzen bij elkaar. Dat is een kwart van het Antwerpse totaal. Hessenatie is de grootste containertrafiek van Europa. Samen met Hessenatie zijn er in de afgelopen jaren studies verricht naar achterlandverbindingen, techniek, spoorcapaciteit, nautische en morfolo gische zaken, naar alles wat men wilde weten. En al die studies hadden voor Vlissingen een positief resultaat. "Zo positief, dat meneer Pellens van Hessenatie het passend vond om contracten te tekenen en daarmee naar buiten te gaan." Daan Bruinooge is enthousiast. Anderen zeggen: We moeten het eerst nog zien. Er moet nog een Milieu Effect Rapportage komen, er moet nog dit, er moet nog dat. Werkgelegenheid Dat deze ontwikkelingen goed zijn voor de werkgelegenheid, staat als een paal boven water. Het gaat niet alleen om de toekomstige container- 92

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2000 | | pagina 94