HOUTEN VISSERSSCHEPEN VAN DE DELTA overleden oud-conservator van het Nationaal Scheepvaartmuseum in Antwerpen, in 1993 een standaardwerk over publiceerde. Anno 2000 is de Meermanwerf nog steeds volledig intact maar er klinkt al heel lang geen hamergeklop meer. In wezen ligt daar een panklaar scheepsbouw- openluchtmuseum. Maar er werden ook elders Arnemuidense hoogaarzen gebouwd. In Kinderdijk is een werf van het roemruchte scheepsbouwersgeslacht Van Duivendijk. Kinderdijk was de bakermat van waaruit de Van Duivendijken zijn uitgezwermd over de Delta. Een citaat uit het werf- boek van Kinderdijk: 1873. Een hoogaars gemaakt voor Cornelis Sierevelt te Amemuiden. Aangenomen voor 1000,-. Lang in het vlak 28 1/2 voet. In de maand Maart in het jaar 1873. Aan de smid gekost 50 gulden; het is een armuisch hoogaars. Op de Van Duivendijkwerf op Tholen hangt een bordje: opgericht 1872. Dirk van Duivendijk, de stichter van die werf, bouwde tot zijn dood in 1906 liefst 92 houten schepen; schouwen, botters, maar in hoofdzaak hoogaarzen. Een daarvan is de YE 36, het huidige vlaggeschip van de Stichting Behoud Hoogaars, gebouwd in 1900 als VE 13 voor Jan Bliek. Rudolf Schönberg, kunstenaar te Antwerpen, liet in 1929 op de werf in Tholen een 9 meter lang jachthoogaarsje bouwen: Dolfijn. Melis van Duivendijk bouwde, zoals al eeuwenlang gangbaar was, de schepen op het zicht. Aan een nieuwe hoogaars werd gewoonlijk een modelroer gehangen, met een krijtje werden dan de contouren van het definitieve roer afgetekend. Schönberg kwam geregeld kijken naar de vorderingen van zijn Dolfijntje. Als plagerij gaf Melis het krijtje aan Schönberg: "Doe jie't ma, jie bin tekenaer." Uiteindelijk kwam er toch een Van Duivendijk- roer aan te hangen. Een andere van Duivendijkwerf (allemaal familie van elkaar) wordt in 1893 gesticht in Bruinisse. Daar werden tot 1908 13 houten schepen De YE 36 met bijboot op een plaat in de Schelde. (Foto Gerrit Zomer) 70

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2000 | | pagina 72