SLUIS-AAN-ZEE Het unieke Belfort van Sluis werd in I 375 gebouwd als teken van stedelijke macht en vrij heid. Het was de bloeitijd van Sluis als overslag- en doorvoerhaven van Brugge. In de Tweede Wereldoorlog is het Belfort verwoest. Na de herbouw in oude luister is het een waardige zetel voor het Sluisse stads bestuur. Van oudsher is Sluis koopcentrum. In de jaren vijftig groeide het koop- toerisme sterk, mede als gevolg van de ligging aan de Belgische grens. Dit succes was gebouwd op de prijsverschillen met België, onder andere betreffende boter, benzine, parfumerie, drogisterij-artikelen en kleding. Toen de prijsverschillen verdwenen, bleken aspecten als lange openings tijden, zondagopenstelling en historische sfeer zo belangrijk te zijn dat Sluis zijn positie van koopcentrum kon handhaven. Vanaf de jaren zestig is het accent sterk komen te liggen op recreatief winkelen. Het aantal winkels in de foodsector halveerde tussen 1960 - 1990 en het aantal non food winkels nam toe. Daarnaast ontstond een groot aanbod van café restaurants. Het huidige voorzieningenniveau in de detailhandel is zeer hoog. Het merendeel van de winkels verkoopt kleding, schoenen, verzorgings artikelen en geschenken. Jaarlijks trekt Sluis bijna vijf miljoen bezoekers. Deze bezoekers zijn zowel vaste klanten als recreatieve kooptoeristen. Deze laatsten komen vooral op zaterdag en zondag naar Sluis om te winkelen en er wat te eten en te drinken. Voor Sluis als koopcentrum is het van groot belang om voor een groter aantal van deze recreatieve kooptoeristen aantrekkelijk te worden. De bedreigingen voor de streek West-Zeeuws-Vlaanderen kent een aantal serieuze bedreigingen die het welvaarts- en welzijnsniveau kunnen aantasten. Als gevolg van de aanleg van de Wes- terscheldetunnel en het vervallen van de veerdienst Vlissingen - Breskens zal de streek minder passanten trekken. Daarnaast dient het toeristisch-recre- atieve product continu aan hoge eisen te voldoen om aan de behoeften en wensen van de consument tegemoet te komen. Zonder verbeteringen zal naar verwachting de interesse van de Duitse toerist afnemen, als gevolg van concur rentie in andere streken van Zeeland en Nederland. Het is bekend dat het winkelaanbod in Sluis verre uitgaat boven de behoefte van het aantal inwoners van het stadje. Om een dergelijk voorzieningenniveau te handhaven c.q. uit te breiden is men afhankelijk van de koopkracht van de eigen bewoners, maar ook van de bezoekers van buiten de regio. 186

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2000 | | pagina 188