ZEEUWSE HAVENS ALS VESTIGINGSPLAATS volledig begrepen voelt. De ervaring leert dat het klanten niet alleen gaat om een zo laag mogelijke prijs. Er zijn voorbeelden bekend van havenbe heerders die de grond zo goed als voor niets aanboden, maar vervolgens helemaal niets regelden. Voor internationale bedrijven is het bijna een onmogelijke opgave om vervolgens zelf alles (van vergunning tot en met infrastructuur) in orde te moeten maken. Commercieel havenbeheer is juist het zoeken naar de 'tailor made solution'; voor ieder bedrijf een maatpak, zodat een echte relatie wordt opgebouwd. Bedrijven investeren niet voor enkele jaren, maar voor tenminste 15 jaar en mogelijk langer. De vestigingskeuze is net als een persoonlijke verhuizing een zeer be langrijke keuze. De duur van vestigingsbeslissingen kan dan ook in de tijd variëren van enkele maanden tot en met enkele jaren. Er zijn natuurlijk voorbeelden in de Zeeuwse havengeschiedenis te vinden waarbij het besluitvormingsproces bijzonder snel is verlopen. Zo werd de voormalige commercieel directeur van Zeeland Seaports op een late vrijdagmiddag in 1997 opgebeld met de vraag of hij nog wat grond voorhanden had voor het accommoderen van een Amerikaans bedrijf dat zich gespecialiseerd had in de handel van ferro alloys (toe voegingen voor staal en ijzer). De klant had in de afgelopen dagen heel Noordwest-Europa gezien en nergens een goed stuk grond voor zijn activiteiten kunnen vinden. Hij was intussen lichtelijk wanhopig gewor den, omdat hij de volgende ochtend terug moest naar de Verenigde Staten. De commercieel directeur vroeg in het kort enkele bijzonderheden en antwoordde dat hij misschien wel het een en ander in de aanbieding had. Omdat de klant uit Rotterdam moest komen, spraken ze met elkaar na het avondeten om 19.00 uur op het kantoor van Zeeland Seaports in Vlissingen-Oost af. Na een korte kennismaking en enige uitleg vertrokken ze naar de be wuste locatie aan de Kaloothaven. Met behulp van het schijnsel van de koplampen werden de contouren van het betreffende terrein enigszins duidelijk en kon de kaart van het havengebied worden afgelezen. De klant had niet lang nodig om te beslissen. Hij was dolenthousiast dat hij op de vooravond van zijn vertrek toch nog een terrein had gevon den. Intussen belde de commercieel directeur naar het huis van zijn baas, de gedeputeerde voor Economische Zaken van de Provincie Zeeland en tevens voorzitter van het Dagelijks Bestuur van Zeeland Seaports. Hij legde kort het verhaal uit en vroeg of hij met de prijscondities kon instemmen. De voorzitter ging direct akkoord en de deal werd gesloten. Hoewel misschien uniek, is dit verhaal toch kenmerkend voor de om gang tussen havenbeheerder en havenbedrijfsleven. Het is een goed voorbeeld van de korte communicatielijnen. De Zeeuwse havenwereld is niet groot. De mensen kennen elkaar en weten elkaar te vinden. Het havenbestuur staat zodoende zeer dicht bij het havenbedrijfsleven en weet wat voor kansen en bedreigingen er spelen. Omdat die commu nicatielijnen zo kort zijn, kunnen beslissingen vele malen sneller worden genomen dan in andere havens. Dat is een absolute unieke vestigings- plaatsvoorwaarde die niet in geld is uit te drukken. 106

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2000 | | pagina 108