ZEEUWSE HAVENS ALS VESTIGINGSPLAATS middel van het zogenaamde Kluizendok wordt het grootste dok van Gent gerealiseerd. Het project is in 1996 gestart en de eerste 1000 meter kade ligt reeds gereed. Het totale project zal 5,5 miljard Belgische francs kosten (ongeveer 300 miljoen gulden). Vanuit Zeeland Seaports wordt de concurrentie met Gent gewoonlijk als een historisch feit beschouwd. Waar mogelijk worden initiatieven geza menlijk ondernomen, maar die hebben meestal geen direct commercieel karakter. Met andere woorden, er is wel degelijk concurrentie tussen het aanbod van bedrijfsterreinen. Wel wordt bijvoorbeeld nauw samen gewerkt in een studieproject dat beoogt de vraag en het aanbod van bedrijfsterreinen in de Kanaalzone nader onder de loep te nemen. De vergelijking met Rotterdam De haven van Rotterdam is, net als de haven van Antwerpen, een wereld op zich. De schaalgrootte maakt dat daar velerlei maritieme specialisaties mogelijk zijn en dat velerlei vormen van synergie tot uitdrukking kunnen komen. De haven van Rotterdam heeft een havenareaal van 10.500 hec tare en een totale goederenoverslag van 305 miljoen ton. Rotterdam beschikt net als Antwerpen over een unieke combinatie van industrie en logistiek, maar heeft een beduidend betere toegankelijkheid vanuit zee. Met de zogenaamde Eurogeul die een diepte van 21 meter heeft, is het mogelijk om de grootste buikschepen ter wereld te ontvangen. Voor het begin van deze eeuw mikt de haven van Rotterdam op de verdere ont wikkeling van chemie, containers en distributie en op de transformatie van havenbeheerder naar 'mainport-manager'. Met dit laatste wordt bedoeld dat het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam participaties met andere bedrijven en andere havens wil aangaan om op die manier logi stieke ketens te beïnvloeden. Aangezien Rotterdam steeds krapper in zijn jasje komt te zitten en zowel de wereldeconomie als de nationale econo mie onverminderd doorgroeien, wil het Gemeentelijk Havenbedrijf een tweede Maasvlakte realiseren, die de verdere doorgroei in de kernseg menten moet bevorderen. De specialiteit van de Zeeuwse havens Hoewel de Zeeuwse havens zich bij lange na niet kunnen meten met de schaal en het image van een wereldhaven als Rotterdam, beschikken zij echter over bepaalde kwaliteiten die Rotterdam nu juist niet meer of in mindere mate in huis heeft. De havens van Zeeland kunnen in vergelij king met Rotterdam, maar ook met Antwerpen, het beste vergeleken worden als de 'exclusive gift shop' naast de supermarkt. In de super markt kan men alles krijgen, terwijl het in de exclusieve cadeauwinkel gaat het om producten en diensten die op maat worden gemaakt. Vanwege de schaal hebben Rotterdam en Antwerpen in toenemende mate te maken met een aantal dreigingen die een claim op de kwaliteit van de haven als totaal product leggen. Te denken valt aan milieuproble- 102

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2000 | | pagina 104