ZEEUWSE HAVENS ALS VESTIGINGSPLAATS
middel van het zogenaamde Kluizendok wordt het grootste dok van
Gent gerealiseerd. Het project is in 1996 gestart en de eerste 1000 meter
kade ligt reeds gereed. Het totale project zal 5,5 miljard Belgische francs
kosten (ongeveer 300 miljoen gulden).
Vanuit Zeeland Seaports wordt de concurrentie met Gent gewoonlijk als
een historisch feit beschouwd. Waar mogelijk worden initiatieven geza
menlijk ondernomen, maar die hebben meestal geen direct commercieel
karakter. Met andere woorden, er is wel degelijk concurrentie tussen
het aanbod van bedrijfsterreinen. Wel wordt bijvoorbeeld nauw samen
gewerkt in een studieproject dat beoogt de vraag en het aanbod van
bedrijfsterreinen in de Kanaalzone nader onder de loep te nemen.
De vergelijking met Rotterdam
De haven van Rotterdam is, net als de haven van Antwerpen, een wereld
op zich. De schaalgrootte maakt dat daar velerlei maritieme specialisaties
mogelijk zijn en dat velerlei vormen van synergie tot uitdrukking kunnen
komen. De haven van Rotterdam heeft een havenareaal van 10.500 hec
tare en een totale goederenoverslag van 305 miljoen ton. Rotterdam
beschikt net als Antwerpen over een unieke combinatie van industrie en
logistiek, maar heeft een beduidend betere toegankelijkheid vanuit zee.
Met de zogenaamde Eurogeul die een diepte van 21 meter heeft, is het
mogelijk om de grootste buikschepen ter wereld te ontvangen. Voor het
begin van deze eeuw mikt de haven van Rotterdam op de verdere ont
wikkeling van chemie, containers en distributie en op de transformatie
van havenbeheerder naar 'mainport-manager'. Met dit laatste wordt
bedoeld dat het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam participaties met
andere bedrijven en andere havens wil aangaan om op die manier logi
stieke ketens te beïnvloeden. Aangezien Rotterdam steeds krapper in zijn
jasje komt te zitten en zowel de wereldeconomie als de nationale econo
mie onverminderd doorgroeien, wil het Gemeentelijk Havenbedrijf een
tweede Maasvlakte realiseren, die de verdere doorgroei in de kernseg
menten moet bevorderen.
De specialiteit van de Zeeuwse havens
Hoewel de Zeeuwse havens zich bij lange na niet kunnen meten met de
schaal en het image van een wereldhaven als Rotterdam, beschikken zij
echter over bepaalde kwaliteiten die Rotterdam nu juist niet meer of in
mindere mate in huis heeft. De havens van Zeeland kunnen in vergelij
king met Rotterdam, maar ook met Antwerpen, het beste vergeleken
worden als de 'exclusive gift shop' naast de supermarkt. In de super
markt kan men alles krijgen, terwijl het in de exclusieve cadeauwinkel
gaat het om producten en diensten die op maat worden gemaakt.
Vanwege de schaal hebben Rotterdam en Antwerpen in toenemende
mate te maken met een aantal dreigingen die een claim op de kwaliteit
van de haven als totaal product leggen. Te denken valt aan milieuproble-
102