KONINKLIJKE ZEELANDIA de Zaan opgezet. Die drukker vertelde de oude HJD dat hij in plaats van te adverteren in bakkersvakbladen beter met een eigen reclame informatieblad kon beginnen. Een andere verkooptruc lag in klantenbinding door het geven van relatiegeschenken (theedoeken, aanstekers) en door het verpakken van Zeelandiaproducten in nuttige emballage, zoals in emmers en tei len, waar bakkers best een andere bestemming voor vonden, hetzij voor zichzelf of om door te geven aan hun beste klanten. Dat was volstrekt nieuw in die tijd en beslist beter dan kartonnen ver pakkingen, die goed waren voor de afvalbak. Een kritische logisticus zou zich later afvragen of die verkooptruc niet logistiek- en transport- kostenverhogend werkte. De opslag en het transport van ongelijk vormige emballage houdt immers in dat je een hoop lucht moet opbergen en vervoeren, en daar koop je niks voor. Die criticaster heeft achteraf mooi praten, Zeelandia heeft al vroeg een groot markt aandeel weten te verwerven. Via grossiers en hier en daar een klein eigen depot werd de beschuitgelei over het gehele land aan de man gebracht. Kort na de Tweede Wereldoorlog beschikte Zeelandia over 26 van zulke eigen depots. Sinds 1960 vindt de distributie van Zeelandia-producten geheel onder eigen beheer plaats. Water uit de kerkebak en elektriciteit uit een Kromhout-motor Van meet af aan heeft HJD zijn onderneming 'Zeelandia' genoemd. Geen bescheiden naam voor de alleszins bescheiden omvang van de zaak. Misschien naar analogie van de Vlaardingse boterfabriek Hollandia, die een paar jaar eerder door een Hagenaar daar was Dit plaatje uit Goes heeft niets met Zeelandia te maken. 72

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1999 | | pagina 74