KONINKLIJKE ZEELANDIA bruggehoofd in Engeland aan overgehouden: in Manchester werd een Zeelandia-fabriekje opgezet voor de productie van Carlo. Dat werd later met een uitgebreidere productiecapaciteit verplaatst naar Billericay in de buurt van Londen. Johan èn Lambrecht Laten we nog even terugkeren naar de begintijd rond 1900. Johan Doeleman (HJD) was zestien toen hij - eerst samen met zijn oudere broer Lambrecht - begon met dat recept voor beschuitgelei. Hij had een fenomenaal commercieel instinct en een alert, besluit vaardig karakter, dat hem steeds een voorsprong op zijn concurrenten bezorgde. Zijn schoondochter Adrie Doeleman-Van der Valk herinnert zich hem als een man die razendsnel was in het hoofdrekenen en in het nemen van besluiten. Hij moet ooit gezegd hebben dat je beter een keer fout kan beslissen dan te laat. In het verlengde daarvan zei hij wel: "Als je van tien van je beslissingen zes keer scoort, dan zit je goed." Wel, we kunnen stellen dat hij met zijn eerste besluit, namelijk om met dat bewuste recept voor beschuitgelei aan de slag te gaan, in elk geval gescoord heeft. Vermoedelijk deed hij dat aanvankelijk samen met zijn broer Lambrecht, voor wiens conservennegotie in de jaren twintig nog reclame werd gemaakt in het Zeelandia-huisorgaan 'De Klok'. Maar de conservenfabriek van Lambrecht heeft de eerste helft van deze eeuw niet overleefd. Een schrijfmachine, relatiegeschenken en nuttige emballage Het succes van HJD was ondermeer te danken aan zijn marketing- trucs. Als zijn kleinzoon Herman Doeleman me door het kleine museum voert, dat gevestigd is in het oorspronkelijke pakhuisje aan de Witte Yestraat waar het allemaal begonnen is, dan toont hij me een bureau, waarop pontificaal een oude schrijfmachine staat. Die schrijfmachine was één van de marketing-instrumenten van de oude HJD. Stel je voor, rond 1900, hoe kwamen offertes bij bakkers binnen? Met kroontjespen handgeschreven! De nieuwlichterij van een schrijfmachine was weggelegd voor grote ondernemingen. Hoewel het prototype van een schrijfmachine al uit 1714 stamt, is de industriële productie ervan pas na 1868 op gang gekomen. Sinds 1900 luidde hij een nieuwe kantoorpraktijk in, maar nog lang niet in ambachtelijke kringen. Hoe klein de schaal van zijn productie ook was, HJD schafte zich zo'n machine aan. En dan krijgt een bakker in die tijd ineens een in machineschrift geproduceerde offerte binnen. Alsof het gedrukt staat! Dat dit indruk maakte is buiten kijf. Van pure verbazing werden de orders bij Zeelandia geplaatst. Ook benaderde HJD zijn klanten via een eigen tijdschrift, De Klok. Dit tijdschrift is in 1925 naar het idee van een drukker uit Koog aan 71

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1999 | | pagina 73