DE ZEEUWSE HAVENS Lossen van rollen papier in de Zevenaarhaven van Terneuzen. (Foto: Zeeland Seaports havengebied duurzaam in te richten, hetgeen voorwaar geen eenvou dige klus is, omdat voor een succesvolle inrichting de vrijwillige samenwerking met verschillende overheden en bedrijven vereist is. De gegevens in de tabel maken ook duidelijk dat nu reeds nagedacht moet worden over de revitalisering van bestaande haventerreinen. Mooie voorbeelden hiervan zijn de Binnen- en Buitenhaven in Vlissingen en het Hoechst-terrein in Vlissingen-Oost. In direct over leg met het aanwezige bedrijfsleven wordt gekeken naar nieuwe mogelijkheden. Tenslotte speelde Zeeland Seaports een actieve rol in de discussies in het kader van het Project Mainportontwikkeling Rotterdam, waarin de Zeeuwse havens naast de haven van Moerdijk als deelalternatie- ven voor het ruimteprobleem in de haven van Rotterdam werden onderzocht. De uitslag van deze discussie was, dat de haven van Terneuzen zeer geschikt is bevonden als groeigebied voor de chemie en dat de haven van Vlissingen nader onderzocht zal worden op de eigen marktmogelijkheden voor containeroverslag. Zeeland Seaports is ervan overtuigd dat de haven van Vlissingen goede mogelijkheden biedt voor de ontvangst van zogenaamde conbulkschepen, die niet alleen containers, maar ook pallets en andere vormen van stukgoed aan boord hebben. Tevens lijkt Vlissingen zeer geschikt om de groei van de containerstroom gedurende de bouw van een eventuele Tweede Maasvlakte op te vangen en wellicht een grote containerre derij aan te trekken die onafhankelijk opereert. Uiteraard is Zeeland Seaports zich bewust van het feit dat uiteindelijk de markt bepaalt waar zij de containers aan land zal zetten. 60

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1999 | | pagina 62