DE ZEEUWSE HAVENS gesmeed worden, heeft het Rijk begin jaren negentig besloten zich uit de havenschappen van Vlissingen en Terneuzen terug te trekken. Op 1 januari 1998 heeft een en ander formeel zijn beslag gekregen in de fusie tussen de havenschappen van Vlissingen en Terneuzen. Het terugtreden van het Rijk betekent dat het nieuwe havenschap voortaan zelf zijn broek zal moeten ophouden en dus directer gecon fronteerd wordt met de gevolgen van eigen keuzes. Het Rijk heeft Zeeland Seaports echter niet armlastig achtergelaten. Vanwege de vroegtijdige uittreding heeft het Rijk Zeeland Seaports een appel voor de dorst ter waarde van vijfenzeventig miljoen gulden meegegeven. Dit geld is hard nodig, omdat in de haven van Vlissingen geen onderhoudsbelasting meer geheven kan worden en de aanleg van de Axelse Vlakte ook de nodige financiën vraagt. Het ophouden van de eigen broek Eén van de belangrijkste consequenties van het terugtreden door het Rijk is, dat Zeeland Seaports voortaan zelf direct verantwoordelijk is voor met name het commerciële en financiële beleid. Concreet wil dat zeggen dat Zeeland Seaports zelf initiatieven moet ontwikkelen op de gebieden van marktverkenning, marktbewerking, public relations, acquisitie, public affairs, havenplanning, financiële planning, etc. Gezien de specifieke positie die Zeeland Seaports als publieke organi satie op het vlak van de sociaal-economische stimulering van de regio vervult, is het aardig om te zien hoe Zeeland Seaports dergelijke acti viteiten aanpakt. Het wezen van de marktverkenning is voor Zeeland Seaports drieërlei. In de eerste plaats betreft het activiteiten die ten doel hebben inzicht te verschaffen in de markt en haar spelers. In de tweede plaats gaat het er bij marktverkenning om om potentiële industriële vestiging skandidaten op te sporen. En in de derde plaats om de ladingstromen vast te stellen die de logistieke functie van de haven kunnen continu eren en zo mogelijk uitbreiden. De algemene marktverkenning vindt in de regel plaats door gesprekken met gevestigde bedrijven, alsmede door het bijwonen van beurzen en congressen waar belangrijke marktpartijen kunnen worden ontmoet. En uiteraard bieden congres sen ook de nodige ingangen voor het achterhalen van achtergrondin formatie betreffende marktontwikkelingen. Vooral het bezoeken van beurzen samen met het gevestigde bedrijfsleven levert nuttige markt informatie op en biedt ingangen voor het gezamenlijk bewerken van de markt. De activiteiten in het kader van de public relations hebben ten doel de naamsbekendheid, alsmede de mogelijkheden en kwaliteiten van Zeeland Seaports onder de aandacht te brengen bij gebruikers en potentiële gebruikers van de haven. Daarnaast gaat het om de ver- 56

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1999 | | pagina 58