DE ZEEUWSE HAVENS De overslag van rollen staal. De overslag van staal uit Groot-Brittannië en Ierland is een belang rijke trafiek voor de Haven van Vlissingen- Oost. (Foto: Zeeland Seaports) van Zeeland verlegd moesten worden. Immers, om een bedrijf als Dow Benelux binnen te halen en om een nieuw en zeer kostbaar havengebied als dat van Vlissingen-Oost aan te leggen was de deel name van het Rijk absoluut noodzakelijk. De havenschappen kregen als functies het beheer, de exploitatie en het onderhoud van de havens. Zij kregen eveneens de bevoegdheid om zelf verordeningen met betrekking tot het havengeld en het gebruik van de havens op te stellen en aan te passen. Bovendien waren zij in staat om aanwijzingen aan private gebruikers te geven en de haven in te richten zoals het hun goed dunkte. Andere over heden zagen toe op de acties van de havenschappen. Het Rijk heeft bijvoorbeeld duidelijke bevoegdheden ten aanzien van de controle op gevaarlijke stoffen en de verontreiniging van het oppervlaktewater, terwijl de gemeente toeziet op de naleving van de milieuparagraaf en de brandweerdiensten verzorgt. Hoewel de beweegredenen voor de oprichting van zowel het haven schap Terneuzen als het havenschap Vlissingen min of meer gelijk waren, zijn de geografische en economische omstandigheden van de havens volstrekt niet met elkaar te vergelijken. Waar Terneuzen Dow Benelux als nieuwe gigant binnen de gemeentegrenzen kreeg, moest Vlissingen-Oost als geheel nieuw haven- en industriegebied worden aangelegd. De aanleg van het haven- en industriegebied in Vlissingen- Oost kostte de gemeenschap over een periode van ruim dertig jaar negenhonderd miljoen gulden. Dit bedrag werd in de tijd opgebracht door de gebruikers van de haven, de onrendable top moest echter met de publieke middelen worden gedicht. 53

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1999 | | pagina 55