DE ZEEUWSE HAVENS wegen, spoorwegen en pijpleidingstraten. Tot het langgerekte haven gebied van Terneuzen worden ook de havens van Sas van Gent gere kend. Dit totale havengebied beslaat een oppervlakte van 2051 hectare, waarvan 199 hectare natte infrastructuur is en 81 hectare droge infra structuur. In Vlissingen-Oost is ongeveer nog 300 hectare terstond uitgeefbaar terrein aanwezig, terwijl dat in Terneuzen 30 hectare is. Dit laatste getal wordt binnen afzienbare tijd sterk vergroot door de aanleg van het havengebied op de Axelse Vlakte/Autrichepolder. Overzicht kerngegevens Zeeland Seaports Onderdeel Totale oppervlakte Droge infrastructuur Natte infrastructuur Aantal zeeschepen 1997 Totaal zeetonnen 1997 Directe werkgelegenheid 1996 Terstond uitgeefbaar terrein Directe toegevoegde waarde Indirecte toegevoegde waarde Vlissingen 2392 hectare 427 hectare 448 hectare 3289 14,2 miljoen ton 8783 (incl. Borssele) 300 hectare Zeeland Seaports totaal: Zeeland Seaports totaal: Terneuzen 2051 hectare 81 hectare 199 hectare 2187 I 1,8 miljoen ton 8254 (incl. Sas van Gent) 30 hectare 4,6 miljard gulden 3,3 miljard gulden Afzonderlijke havenschappen Vlissingen en Terneuzen Tot de oprichting van Zeeland Seaports in 1998 waren de havens van Vlissingen-Oost en Terneuzen bestuurlijk gescheiden. In Terneuzen en Sas van Gent was het havenbestuur de eerste decennia van de twintigste eeuw een onderdeel van de verschillende gemeenten. In Vlissingen regeerde de overheidsonderneming NV Haven van Vlissingen. Beide havens kregen in de jaren zeventig om min of meer dezelfde redenen de status van havenschap, dat bij wet werd opge richt. De oprichting 'bij wet' wil zeggen dat de Rijksoverheid (de ministeries van Economische Zaken, Verkeer en Waterstaat en Finan ciën) ging participeren in het havenschap en dat het Rijk zowel zeg genschap kreeg in de besluitvorming als meedraaide in de financiële risico verdeling. Voor de havenschappen gold een risicoverdeling tussen het Rijk, de Provincie en deelnemende gemeenten van respec tievelijk vijftig procent, vijfentwintig procent en de nog eens vijfen twintig procent die werd verdeeld over de deelnemende gemeenten. De redenen om de bestuurlijke structuur in die dagen te veranderen in een havenschap bij wet waren gelegen in de volgende overwegin gen. Zeeland werd in de jaren vijftig en zestig nog gezien als een economisch achtergebleven gebied. Voor jongeren die in 'Holland' gingen studeren bood de regio te weinig economische kansen, waardoor zij na hun studie niet meer naar Zeeland terugkeerden. Men vreesde dat hierdoor op den duur een vergrijzing van de bevol king zou ontstaan. Bovendien waren de Provincie Zeeland en de 51

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1999 | | pagina 53