ALDO VAN EYCK bestuur van dezelfde stad uit de jaren 1995/96, toen de realisering van het eerste openbare gebouw van Van Eyck, het Centrum voor Beeldende Kunst (alias Museum 13 IX), op het moment van aanbe steden werd afgestemd. Ziek van het geharrewar tussen ontwikkelaar en architecten besloot het College ten langen leste de Samenwerkingsovereenkomst te her zien. Overeengekomen werd nu dat niet de ontwikkelaar, maar de gemeente als opdrachtgever van de architecten zou gaan optreden. Dat bracht de rust die nodig was waarin de architecten, tenslotte alleen Lafour/Wijk, hun beste werk konden ontwerpen. Maar uiteindelijk was het toch de woonconsument, die door zijn overweldigend enthousiasme voor het wonen in het Maisbaaigebied alle onrust, veroorzaakt door het financiële risico dat de ontwikkelaar had genomen, deed verdwijnen. Toen het laatste appartementencom plex 'De Compagnie' werd opgeleverd, was de relatie tussen archi tecten en ontwikkelaar bijna ideaal te noemen. Een anticlimax of toch een apotheose Een crisis van voorbijgaande aard brak uit in de bestuurlijke en amb telijke top van de Gemeente Middelburg toen de Amsterdamse archi tecten een eerste ontwerpschets presenteerden voor het plangebied Maisbaai (april/mei 1987). De ontzetting was tweeledig en had te maken met het openbreken van de blokbebouwing op de hoeken, zoals die was voorgesteld in de streefstructuur, en met de hoogte van de voorgestelde woongebouwen. Deze gingen op bepaalde kavels van negen tot elf verdiepingen hoog. Twee keer zo hoog als maxi maal aangegeven. Supervisor Van Eyck op inspectie in de Maisbaai. 17 augustus 1990. (In de deuropening Hannie van Eyck) 189

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1999 | | pagina 191